Educació

Els sindicats de l'ensenyament preparen un calendari de vagues i concentracions per a aquest trimestre

El decret d'autonomia de centres i el calendari escolar són alguns dels motius

La concentració de l'11 de desembre passat, la primera del curs escolar actual, va ser la prèvia del que ha d'arribar aquest trimestre. Els sindicats de docents USTEC-STEs, CCOO, Aspepc-SPS i Fete-UGT demanaven llavors la retirada de la proposta de la reforma del calendari escolar, que preveu l'avançament de les classes a la primera setmana de setembre i proposa una setmana de vacances al febrer, una proposta que ja sembla que no té retop.

Ara, després de diverses reunions, estan ultimant un calendari de mobilitzacions i vagues unitàries que concretaran dimecres vinent per rebutjar, apunten, el calendari escolar, la precarització laboral, la falta de negociació col·lectiva i la cobertura de substitucions. Però, sobretot, en contra del decret d'autonomia de centres, del qual ja s'ha fet públic l'esborrany. Josep Maria Cartanyà, portaveu del sindicat USTEC-STEs a les comarques de Tarragona, explica que s'han sentit totalment «oblidats» pel Departament d'Educació, que va fer públic a través dels mitjans de comunicació l'esborrany del decret que ha d'establir les bases de la nova gestió dels centres públics i que es preveu en la llei d'educació de Catalunya (LEC). Posteriorment es va donar a conèixer el document a les juntes de centre, «i als sindicats ni tan sols se'ns ha consultat», explicava. Ho consideren un «menyspreu» del conseller cap al professorat i els seus representants i així ho posaran de manifest.

El decret pot comportar, segons Cartanyà, que els directors dels centres «pugin triar els interins que volen, directament de la borsa de treball», i podran definir i canviar el projecte educatiu de centre, entre altres atribucions.

Segons el sindicat, es proposa un model de direcció general en què els directors han d'assumir «un increment de poder de decisió i actuació, en detriment dels claustres i dels consells escolars». Això, juntament amb el fet que es proposen incentius retributius al professorat depenent dels resultats dels alumnes, fa que el sindicat majoritari de l'ensenyament consideri que tot plegat suposa «una concepció antidemocràtica de l'educació, un intent de desmembrar la xarxa pública entesa com un tot i una introducció de les formes de gestió de l'empresa privada a l'ensenyament públic», i deixa la porta oberta, diuen, «a la discrecionalitat i a l'arbitrarietat com a normes».

La normativa, diuen, comportarà la creació de centres de diferent categoria i conclouen que aquesta «no és l'autonomia que reclamava el professorat», ja que se n'imposa una que està «lligada a l'avaluació de resultats» i això «no va encaminat a la millora de l'educació sinó al control de recursos». Del nou calendari escolar diuen que no és clar com es finançaran les activitats de la setmana de febrer en què no hi haurà classe.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.