Societat

La T-10 s'havia encarit un 15% en dos anys però torna al preu del gener del 2010

La gran majoria d'usuaris del transport urbà de Barcelona fan servir la targeta de 10 viatges

El canvi de preu de l'abril serà el cinquè en només un any i mig

La targeta de viatges metropolitans universal T-10 s'havia encarit un 15% els últims dos anys i mig. Ara tornarà al mateix preu del gener del 2010, 7,85 euros. Però si durant dècades el preu del transport metropolità ha estat invariable i només s'apujava anualment, el juliol de l'any passat ja es va canviar i la T-10 es va situar en els 7,95 euros del final d'any, a conseqüència de l'augment de l'IVA.

Des del gener, i amb la revisió de les tarifes anuals per al 2011, s'havia situat en els 8,25 vigents fins a l'1 d'abril. El canvi per promoure el transport públic torna a modificar el cost de la T-10.

El preu del títol de transport públic més utilitzat a Catalunya evoluciona en forma de dent de serra, ja que haurà canviat cinc cops de preu en només un any i mig.

La pujada del 15% des del 2007 ha intentat compensar el dèficit de finançament del transport públic i la introducció d'altres títols, com ara la targeta per a menors de 12 anys, l'any passat, o la mateixa integració tarifària, assolida el 2001 i que va provocar un augment del 5,2%. De fet, la targeta universal acostuma a augmentar de preu una mica més que la pujada global del preu dels bitllets. Si l'augment per al 2011 va ser del 2,9%, la T-10 va pujar un 3,7%.

La gran majoria d'usuaris del transport metropolità de l'àrea de Barcelona compren la targeta integrada T-10. El 74% dels títols venuts corresponen a aquesta targeta i la resta de títols se situen molt lluny en la llista de vendes, segons l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Només les persones que fan tres viatges cada dia opten per comprar la T-50/30, que permet fer 50 viatges en un mes a partir del primer dia que es valida. Aquest títol és el que permet viatjar amb un preu mitjà més baix. La targeta d'un mes natural ja només arriba a un 7% dels viatges.

LA XIFRA

292
milions de T-10 de les diverses zones que comprèn es van vendre durant l'any 2009 a Catalunya.
Les claus

Quant trigaran a tornar-ne a apujar el preu?

J. Elcacho

La rebaixa del 5% en el bitllets de Renfe a què es va comprometre el govern central deixa obertes moltes incògnites, a banda de la dubtosa quantitat econòmica que es vol imputar a aquesta mesura (els càlculs del ministre Sebastián no aguanten cap examen mínimament rigorós).

Què passarà l'1 de juliol si el govern central torna a implantar els 120 km/h? Pujarà també el preu dels bitllets? I si el límit de velocitat es manté fins al desembre, l'augment del 5% del preu del bitllet se sumarà a l'increment anual que sempre arriba el mes de gener?

La promoció del transport públic no necessita descomptes ficticis sinó inversions reals en la millora del servei. Si el transport públic fos de bona qualitat, els ciutadans s'adonarien més fàcilment del preu real de circular en vehicle privat per les ciutats; un balanç que ha d'incloure des del preu del carburant fins a l'amortització del vehicle, les assegurances, les multes i els aparcaments (a banda del cost social de la contaminació).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.