Societat

Aturat el tram central de l'L9 fins a garantir-ne el finançament

El govern explora el Banc Europeu d'Inversions per pagar la construcció de la línia de metro de Barcelona un cop descartat continuar amb les concessions

Recoder vol negociar amb Trias les estacions que quedaran pendents

El govern té aturades les dues tuneladores que construeixen el tram central de l'L9 de metro així com les estacions i no reprendrà les obres fins que no en tingui garantit el finançament, que en cap cas no serà el sistema de concessions que ha permès pagar l'obra fins ara ni qualsevol altre que suposi pagaments diferits tipus mètode alemany. Tenint en compte que falta fer obra per valor de 2.380 milions i que la Generalitat només en té pagats 2.636 dels 4.547 d'obra ja feta, la conselleria de Territori i Sostenibilitat descarta mantenir un mètode de pagament que, amb les obligacions contretes fins avui, ja obliga a continuar pagant l'obra fins al 2044. Per un costat, el tram central no està prou avançat perquè la concessió doni al govern suficients recursos per acabar l'obra i, a més, el conseller Lluís Recoder diu que endeutaria “molt més” la Generalitat.

El tram pendent s'haurà de pagar per una altra via i, de moment, la conselleria explora un crèdit del Banc Europeu d'Inversions (BEI). L'objectiu és poder acabar el tram entre Zona Universitària i Sagrera-Meridiana en una primera fase amb la majoria d'estacions quan es tinguin els diners. El conseller vol negociar les estacions que s'aparcaran per a una segona fase amb el nou alcalde de Barcelona, Xavier Trias. El calendari de posada en servei queda pendent fins a nova ordre.

Perquè la prioritat és posar en servei els trams gairebé acabats i amb el finançament ja garantit, de Collblanc fins a l'aeroport, per una banda, i fins a Zona Franca per l'altra. Aquí només hi ha un problema tècnic. El bloqueig de més d'un any que va suposar a la tuneladora de Zona Franca trobar grans blocs de gres no esperats va fer replantejar el ritme de perforació, més lent per precaució i amb manteniments més sovintejats. La posada en servei es retarda un any.

A l'aeroport i Zona Franca, el 2014

La prioritat és posar en servei els trams de l'aeroport de Barcelona i la Zona Franca fins a Collblanc per tal que la línia enllaci amb l'L5 de metro i l'intercanviador de rodalies i de l'L1 de metro de la Torrassa, l'estació anterior a aquella. Amb el nou calendari, això serà possible el 2014 tenint en compte la lentitud d'excavació del petit tram de 13 quilòmetres que queda pendent de Foneria fins al pou del Gornal. Un cop acabada totalment l'obra, els equipaments i les instal·lacions, s'iniciarà el període de proves, probablement durant mig any, per posar en servei els dos trams. Es deixarà per més endavant el tram final entre Zona Franca i Polígon Pratenc, on l'obra civil no està feta. Pel que fa a la xarxa de metro de Barcelona, enguany el govern també preveu reformar l'estació de Virrei Amat de l'L5, però congela per al futur les prolongacions de línia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.