L'alta velocitat travessa els Pirineus
estrena
Més de 1.500 viatgers utilitzen el primer dia el tren d'alta velocitat entre Figueres i París en una jornada històrica
Renfe confia que el 2011 hi hagi 300.000 viatgers entre Barcelona i la capital francesa
Al voltant de 1.500 persones van utilitzar ahir els quatre primers trens d'alta velocitat que van unir la nova estació de Figueres-Vilafant amb París. L'entrada en servei del nou transport internacional ferroviari es va fer sense estridències i molt lluny de la fastuositat del govern espanyol, el dia abans, a l'estrena del tram entre València i Madrid. Ahir els únics càrrecs institucionals presents van ser l'alcalde i el vicealcalde de Figueres, l'alcaldessa de Vilafant, un regidor de govern de Figueres, tres de Vilafant, un de Barcelona, i l'alcalde de Perpinyà. No hi havia cap representant de la Generalitat, ni de l'Estat. Al primer tren que va travessar els Pirineus –a quarts de dotze del matí– també hi van viatjar representants de Renfe i de la companyia francesa SNCF que van explicar que des del passat 23 de novembre, quan es va iniciar la venda de bitllets, se n'han venut 4.051 pel trajecte Barcelona-París i esperen arribar als 300.000 viatgers el 2011.
El viatge entre Barcelona i Figueres es va fer en un tren Avia –amb parada a Girona– que va transportar 450 passatgers (entre aquests, més de mig centenar de periodistes) que van ser acomiadats a l'estació barcelonina per l'alcalde Jordi Hereu, el qual també va ser l'únic representant institucional. A la nova estació de Figueres es fa transbord als trens d'alta velocitat de la companyia francesa situats a l'altre costat de l'andana. A partir de la capital altempordanesa el trajecte és per la nova línia, amb una velocitat que, en diferents punts del recorregut supera els 220 quilòmetres per hora. En menys de mitja hora el tren uneix Figueres i Perpinyà i, en cinc hores i quaranta cinc minuts, amb París. Ahir, però, després d'haver sortit a les 11.05 va arribar a la capital francesa amb un quart d'hora de retard sobre l'horari previst (16.45) a causa de les nevades. A Perpinyà també, l'únic representant institucional que va rebre el primer TAV va ser l'alcalde, Jean-Marc Pujol. El tren va arribar a la part nova de l'estació, però els passatgers no van poder entrar a l'edifici, nou de trinca, per un problema de permisos. “Hi ha hagut contratemps amb la comissió de seguretat que ha detectat alguna mancança, i l'obertura es farà d'aquí a uns dies. No passa res. L'important és que arribi el tren”, va comentar l'alcalde de Perpinyà.
La nova estació
L'entrada en servei de la línia internacional del TAV ha suposat l'obertura de la nova estació de Figueres que compartirà servei amb la que hi ha al centre de la ciutat. De l'estació, en sortiran diàriament dos trens en direcció a Barcelona i dos en direcció a París. L'obertura de l'estació va suposar l'estrena del servei d'autobusos que uneix les dues estacions i dels taxis. També dels dos únics accessos que hi ha per arribar-hi: el carrer Pedreres i l'avinguda Puig Grau, al barri de l'Arengada de Vilafant. De moment, només hi ha quatre rètols que indiquen la situació de l'estació: tres a l'N-260, a Vilafant, i un, al carrer Ter de Figueres. Al centre no n'hi ha cap; xifra del tot insuficient, com es van queixar alguns usuaris de Perpinyà que van venir a passar el dia a Figueres.