Economia

Primers vols, primers problemes

Remenar maletes per eliminar pes es convertirà en un fet habitual per no haver de pagar una taxa extra

Els viatgers elogien la comoditat de sortir directament de Barcelona i el baix preu dels bitllets

Queixes dels passatgersperquè la ‘low cost' cobra a part si no es compleixen els requisits al peu de la lletra

“Sóc imbècil i no m'assabento de res, i com que ells ho expliquen tan bé, doncs jo sóc l'imbècil i no em queda més remei que pagar i pagar”, es queixava Dani Benach després de desemborsar 190 euros per no haver-se imprès a casa la targeta d'embarcament i per portar més quilos d'equipatge dels permesos.

El cost dels bitllets d'anada i tornada a Santiago de Compostel·la, que havia adquirit per a ell i la seva parella per 146 euros, s'havia convertit en un tres i no res en 336 euros. “Només em queden 100 euros per gastar-me en les vacances”, deia amb un somriure nerviós.

El primer dia d'operacions de Ryanair a l'aeroport de Barcelona va permetre comprovar el que serà habitual a partir d'ara a la T2. Gent ajupida a terra obrint les maletes per treure llast i ficar-lo a les bosses de mà –una per persona i amb un pes inferior a 10 quilos cadascuna– i a les butxaques per evitar pagar 20 euros per cada quilo de més; i viatges entre els mostradors de facturació i el de pagament de qualsevol de les taxes que s'han de satisfer si es detecta alguna anomalia.

“És la primera vegada i l'última que viatjo amb ells”, deia una jove mallorquina després d'haver pagat 40 euros més l'IVA perquè li donessin la targeta d'embarcament.

Alguns viatgers, ja escarmentats d'altres viatges amb aquesta companyia, anaven del tot preparats: “He pesat la maleta a casa i he imprès el bitllet d'anada en un DIN A4 i el de tornada en un altre DIN A4 perquè si ho fas en un altre tipus de paper o bé imprimeixes l'anada i tornada en un mateix full et diuen que no et serveix i et fan pagar”, explicava Alícia Domínguez, que reconeixia, però, que “és una companyia molt econòmica, encara que t'has de llegir molt bé la lletra petita i no badar gens perquè qualsevol error et costa caríssim”.

Hi va haver molts viatgers que estaven encantats de la vida. “Anem i tornem de Palma per 20 euros. Veurem, però, si tenim alguna sorpresa”, deien incrèduls un matrimoni barceloní després d'haver superat ja la zona de facturació. “És una companyia que ens dóna molta confiança perquè tot ho fas des de casa i aquí tots els processos són molt ràpids” explicava Álvaro Cubillo. La majoria elogiaven els baixos preus i sobretot la comoditat de poder agafar l'avió des de Barcelona i no pas des de Reus o Girona. “Ara és molt més còmode”; “Mai havíem viatjat amb ells perquè els altres aeroports ens quedaven molt lluny de casa i hi havíem d'afegir una hora de viatge”, van ser alguns dels comentaris escoltats.

Els funcionaris, també

En temps de crisi fins i tot la Generalitat s'ha apuntat a volar amb Ryanair. És el cas d'una expedició d'una quinzena de persones finançada pel Departament de Cultura que anaven a la Vall d'Aosta a un congrés internacional sobre cultura tradicional i popular de pobles sense estat. “En època de restricció de la despesa pública s'ha d'optar per buscar vols econòmics”, deia Daniel Soler, un dels expedicionaris, abans d'agafar l'avió cap a Bèrgam.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.