infraestructures
Les condicions del servei de Renfe continuen igual tot i l'expedient del govern
La companyia explica que vol oferir un bon servei però que per ara no hi ha introduït millores
El govern farà que cada mes hagin de presentar balanços
El servei de Renfe en la línia de Portbou continua en circumstàncies similars a les d'abans que la Generalitat obrís un expedient informatiu a la companyia. El Departament de Territori i Sostenibilitat va obrir l'expedient ara just fa dos mesos, el 18 de maig, per demanar explicacions sobre les deficiències que s'havien detectat i que havien denunciat els usuaris. Entre aquestes destacaven els retards que s'havien produït en diverses ocasions, i també la falta d'oferta suficient de seients en algunes franges horàries. La Generalitat va tancar la setmana passada aquest expedient informatiu, després d'escoltar la versió de Renfe, i ha reclamat a la companyia que prengui les mesures pertinents per resoldre aquestes situacions a la línia de Girona i Figueres.
Ahir, fonts de Renfe van confirmar que per ara encara no s'han introduït aquestes millores, i que casos com el de dissabte passat –quan una avaria va obligar a reduir de sis a tres els vagons d'un comboi, circumstància que va obligar molta gent a anar dreta– s'intenta resoldre'ls de la millor manera possible. Segons Renfe, la voluntat és continuar proveint el servei en aquesta línia i oferir-lo tan bé com sigui possible. Mentrestant, els usuaris es queixen que encara no es noten millores. Segons Marian Riembau, de la Plataforma d'Usuaris, “hi ha dies que fa una fred espectacular, estem acostumats als retards, els sistemes d'informació fallen i hi ha trens que segueixen anant molt atapeïts i amb composició simple”.
Informe periòdic
Ricard Font, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, va explicar ahir que un cop s'ha notificat la clausura de l'expedient a Renfe, ara s'obligarà la companyia a presentar un informe periòdic. En aquest document hi haurà de detallar quines mesures ha pres i quin impacte han tingut per reduir aquestes afectacions, de manera que el govern en pugui anar fent un seguiment. Font va lamentar també que el traspàs de les línies de regionals s'hagin efectuat sense pla d'inversions ni de millora d'infraestructures. I en aquest sentit, va reconèixer que un cop s'hagin acabat les obres del TAV es podrà millorar el servei: “Renfe ha fet un esforç per guanyar temps a les restriccions d'Adif, però hem de treballar per millorar els horaris de cara a l'any que ve”. Finalment, ha explicat que si bé per ara no es pot sancionar l'operador del servei, la llei òmnibus incorpora un canvi en aquest sentit, que s'haurà de completar quan es tregui a concurs el nou contracte-programa amb el futur operador.