Música que fa circ

La fira de circ Trapezi s'inaugura amb un concert de Pascal Comelade que incorpora cinc petits números acrobàtics

Concert en clau de risc és el títol del muntatge, un dels quatre que ha produït el Centre d'Arts Escèniques de Reus per a la fira d'enguany. Un títol ben trobat perquè Pascal Comelade i La Bel Canto Orquestra «arrisquen sempre en la sonoritat i en els elements que fan servir per aconseguir-la». Manel Trias, un dels professionals més sòlids del circ català i des de sempre vinculat amb el Circ Cric, explicava hores abans de l'acte inaugural de la XIII Fira del Circ de Catalunya la idea del concert: «A partir de la música de Comelade proposem un espectacle que està vertebrat pel concert i no pas a la inversa, com normalment es fa en el circ, on són els números els que articulen l'espectacle.»

A un costat de l'immens escenari instal·lat a la plaça del Mercadal, es van situar Comelade parapetat darrere el piano i la seva orquestra, que manipula meravellosament i amb precisió les joguines que fa servir com a instruments. A l'altre costat es van anar succeint els petits números dels artistes circenses. Diu Trias: «És un treball plantejat frec a frec entre els músics i els artistes més que no pas que els uns estiguin al servei dels altres. Els artistes treballen al costat dels músics però amb la seva pròpia energia, en lluita, amb una actitud gens servil. El resultat volem que sigui un univers sonor amb uns dibuixos, les piruetes circenses, que es van creant a l'espai.»

Les actuacions van començar amb els dos acròbates catalans de la companyia Doramai, que van executar amb delicadesa els seus exercicis d'equilibris mà a mà segons la melodia d'un dels temes més coneguts de Comelade, Sense el ressò d'un dring, que es va adaptar com un guant a les evolucions de la parella. L'espectacle va continuar fluint amb els divertits exercicis acrobàtics i de malabars al llit elàstic dels tres membres de la companyia belga Le Botrio i la manipulació d'objectes (una simple corda) del Sr. Stets. El quebequès Hugo Nöel va aconseguir alguns dels aplaudiments més forts de la nit amb la seva actuació a la roda Cyr. Va tancar la ronda el francès Anicet Leone, un clown que actua al pal xinès, el número més arriscat, però tampoc no gaire, del muntatge.

Concert en clau de risc és una proposta valenta per inaugurar el Trapezi, una fira que des de la seva primera edició ha assajat totes les fórmules per obrir la programació, des de contractar companyies externes fins a produir directament les propostes, les quals sempre han seguit el fil del d'enguany, és a dir, diversos números units per la música. Però el plus de la música de Comelade va aconseguir anit una mitja hora màgica, bonica, molt mediterrània, evocadora, que defuig l'espectacularitat fàcil i que es refugia en la intimitat. El públic ho podrà tornar a comprovar avui a les deu de la nit, en la segona i última representacions d'un muntatge irrepetible.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.