El govern diu que no estan decidits el traçat i les estacions de la nova C3 sud

La Generalitat va acordar amb els alcaldes del Baix Llobregat fer la línia subterrània i dotze estacions

La filosofia de la línia nova per al Baix Llobregat, que substituïa l'antiga L-12 de metro que planejava el govern de CiU, mantenia la característica de «metro del delta del Llobregat» entre Cornellà i Castelldefels tot i que el tripartit optava per incloure-la a les futures rodalies de Renfe. Però el disseny de metro permetia projectar fins a dotze estacions en 18,38 quilòmetres. Seria una línia subterrània que es construiria amb tuneladora llevat del tram final proper a l'estació de Castelldefels Platja, que seria en superfície. S'estimava que tindria un cost proper als 657,27 milions d'euros. Tindria estacions a Sant Joan Despí –que faria d'intercanviador amb la C4 de rodalies i la L3 de metro–; la Falguera de Sant Feliu de Llobregat; Molí Nou, Plaça Generalitat i Plaça Catalunya de Sant Boi; Oliveretes i Centre de Viladecans; Centre i Ponent de Gavà i Canyars, Campus Universitari Politècnica de Catalunya i Castelldefels Platja.

El pla d'infraestructures ferroviàries de rodalies que finalment ha aprovat el govern espanyol no preveu que aquesta nova C3 sud passi per Sant Feliu i només preveu dues estacions a Sant Boi, una a Viladecans, una Gavà i una a Castelldefels. Els alcaldes d'aquests quatre municipis s'han mostrat públicament molestos perquè les característiques de la línia avançades pel secretari de planificació i relacions Institucionals del Ministeri de Foment, Víctor Morlán, difereixen força del plantejament pactat per ells el 2004 amb la Generalitat i que, segons els alcaldes, també han considerat sempre els representants del ministeri amb qui havien tingut contactes fins ara. Els quatre alcaldes exigeixen «el manteniment del traçat i les estacions previstes en el darrer acord entre els ajuntaments i la Generalitat en relació amb la línia anomenada Metro Delta».

El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, assegura que entén «que els alcaldes vulguin concrecions sobre les estacions» però deixa clar que el pla de rodalies aprovat pel govern espanyol concreta quins projectes s'han d'abordar però no defineix encara com seran perquè això ho han de definir els estudis informatius. «És l'estudi informatiu d'aquesta línia el que haurà de definir el traçat i les estacions», afirma Nadal, que assegura que es parlarà amb els alcaldes per concretar els detalls de la línia.

Ara bé, Nadal deixa clar que el projecte també estarà condicionat per la necessitat d'executar-lo «tan aviat com sigui possible» i de garantir la rapidesa de la línia per connectar els municipis del Baix Llobregat amb Barcelona; en aquest sentit, posa com a referència que el recorregut hauria de tenir una durada no superior als vint minuts per respondre a les necessitats de mobilitat dels passatgers de la comarca. Segons ell, això requerirà analitzar si cal fer totes les estacions previstes fa cinc anys i si cal mantenir el pas per Sant Feliu, que ja té la C4 de rodalies i tindrà la futura prolongació de l'L3 de metro.

El pla de rodalies obvia projectes demanats per la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona

PAULA MERCADÉ

El 2006, el govern i l'Ajuntament de Barcelona van presentar un document de màxims a Madrid amb els projectes que les dues institucions catalanes consideraven imprescindibles per modernitzar la xarxa de rodalies. La gran absent en el pla presentat aquesta setmana és la línia orbital ferroviària. Madrid ha deixat clar que només redactarà l'estudi informatiu però no l'execució. Aquesta no és l'única millora que demanaven Generalitat i Ajuntament que ha desaparegut del pla. El document no esmenta la línia circular que uniria Barcelona, Montcada i Martorell.

Les propostes presentades des de Catalunya fa tres anys enrere demanaven 25 intercanviadors, cinc dels quals estarien en l'àrea central com l'intercanviador central, el de plaça Catalunya, que en aquest pla de rodalies ha estat obviat. En el pla de rodalies es preveu fer 11 intercanviadors nous en tota la xarxa.

Els 25 km de línia nova que preveu el pla no arriben per fer la prolongació de Blanes a Lloret com demanaven les administracions catalanes.

La proposta del 2006 era tan ambiciosa que apostava per crear serveis semidirectes quadruplicant o triplicant vies. El mateix document de l'Estat i la Generalitat admetia la dificultat de fer aquestes actuacions per la falta d'espai als corredors ferroviaris. Tot i això apostava perquè es tripliqués la via entre Sabadell i Cerdanyola, però de moment Madrid només duplicarà els trams de via única.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.