El pas endavant del Guitar BCN
El festival inaugura demà amb Jorge Drexler la seva edició més ambiciosa, amb 38 concerts fins al juliol
El Guitar BCN, que ja ben pocs coneixen amb el seu nom original, Festival de Guitarra, va presentar ahir la seva edició més imponent, amb noms ja fets públics com els de Bob Dylan, Ringo Starr, Benjamin Clementine, Wim Mertens, Karen Souza, Angel Olsen o Deacon Blue, i incorporacions d’última hora com les de Future Islands, Fatoumata Diawara o Doctor Prats. El director de The Project, Joan Rosselló, i la responsable artística del festival, Judit Llimós, no podien amagar la satisfacció davant del programa, en el qual també hi ha propostes com ara la del nou projecte G3 del guitar hero Joe Satriani, músics habituals en l’òrbita de The Project com la israeliana Noa o la manxega Rozalén i artistes catalans com Sabor de Gràcia –que oficiaran un homenatge a Peret– o Obeses, en l’estrena oficial del seu nou disc. “El 90% d’ocupació de les darreres edicions ens exigia fer un pas endavant”, va assegurar Rosselló, que va revelar també que, en els gairebé trenta anys d’història de The Project, empresa organitzadora del Festival de Jazz de Barcelona o el de Porta Ferrada, entre altres cites, cap iniciativa havia gaudit d’un pressupost com el del Guitar BCN d’enguany: 1,8 milions d’euros.
44% de dones
Judit Llimós, per la seva banda, en un moment en què s’ha posat molt en qüestió la insuficient presència femenina en molts festivals del país, va subratllar que, en el cartell del Guitar BCN, “el 44% són dones”, i s’assoleix d’aquesta manera un percentatge “que fa molta falta davant la masculinització dels nostres escenaris”. Llimós va remarcar que, entre els “factors diferenciadors” del festival, hi ha també una funció de “plataforma impulsora” per a artistes “que han crescut amb nosaltres”. “Per a Love of Lesbian, Manel i Els Amics de les Arts hi ha un abans i un després del seu pas pel Guitar BCN”, proclamava amb orgull. Dins d’aquesta categoria se circumscriu, sens dubte, l’uruguaià Jorge Drexler, responsable de la inauguració del festival demà al Gran Teatre del Liceu (entrades exhaurides) i mereixedor, ahir, de la segona Pua d’Or del festival. “Hem treballat plegats en desenes i desenes de concerts en diferents països”, recordava Rosselló. “Vam començar en escenaris minúsculs i ens ha emocionat veure’l créixer.” Drexler, ja amb la Pua d’Or –que l’any passat va ser concedida a Caetano Veloso– a les mans, evocava el mes de novembre del 1989, quan amb els diners guanyats fent de músic de carrer pels volts de la catedral es va comprar entrades per anar a veure Miles Davis i Pat Metheny al Festival de Jazz que, aleshores, començava a organitzar The Project.
La 29a edició del festival, amb concerts com els de Rosalía & Refree, El Kanka o Maria Arnal & Marcel Bagés, que ja han exhaurit localitats, aspira a superar les 60.000 entrades venudes amb 38 concerts entre demà i el 16 de juliol. Noms com els d’India Martínez, Rosario, Niño de Elche, Antonio Carmona, Ana Tijoux, La Dame Blanche, Pau Vallvé, Juanito Makandé, Asaf Avidan i Lucy Rose completen el menú.