Música

Un “animal polític”

Sir John Eliot Gardiner aborda des de diumenge fins divendres la integral de les nou simfonies de Beethoven, al Palau de la Música

Ahir, l’endemà d’haver ofert la primera de les cinc sessions i just abans d’un assaig, la qual cosa va impedir-li contestar les preguntes de la premsa, Sir John Eliot Gardiner va comparèixer per detallar les característiques de la integral de les nou simfonies de Ludwig van Beethoven que, fins divendres, dirigeix al Palau de la Música, al capdavant de l’Orchestre Révolutionnaire et Romantique i en el marc d’una gira amb només cinc dates mundials: Barcelona, Nova York, Chicago, Londres i Atenes.

“Moment clau”, segons Joan Oller, director del Palau, de la Temporada 2019/20, la comesa del director britànic s’inscriu en els actes del 250è aniversari del compositor de Bonn i serveix per reivindicar-lo, també, com a “animal polític”. “És fascinant com les simfonies 3 i 5 reflecteixen les turbulències polítiques del moment”, indicava Gardiner després de recordar el seu debut al Palau, “l’any 1983 o 1984”, amb una Missa de Rèquiem en re menor de Mozart. “És com l’art de Goya, de qui era contemporani. Beethoven era un animal polític que va anar canviant de pelatge. Potser pel fet d’haver crescut a Bonn tenia una cultura influïda pels filòsofs. Va estar temptat d’anar a París... i sort que no ho va fer, perquè hauria acabat guillotinat.”

Gardiner va afirmar que, a Beethoven, no li calen aniversaris per ser interpretat, però que la commemoració dels 250 anys del seu naixement pot ser una oportunitat per “comprovar si la seva interpretació continua vigent, i, amb Beethoven, és evident que sí”. El director, que aporta a les simfonies una visió historicista, amb instruments d’època, es fa acompanyar també pel Cor de Cambra del Palau, que es posa a les ordres de Gardiner per primer cop, i del Monteverdi Choir, amb el qual assajava la Novena l’endemà que Boris Johnson anunciés la separació de Gran Bretanya de la resta d’Europa. “Deploro aquesta decisió fatídica, em causa molt de dolor”, va confessar.

La integral Beethoven de Gardiner i l’Orchestre Révolutionnaire et Romantique (“amb músics de catorze nacionalitats diferents!”, va precisar el director) té gairebé les entrades exhaurides i arriba tres anys després que el veneçolà Gustavo Dudamel assumís al mateix repte, també amb gran èxit de públic, amb l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles