Simfonia de Torroella
El Festival de Torroella inaugura avui el primer dels quatre ‘moviments’ d’una gran exposició concebuda per Eulàlia Bosch per celebrar el seu 40è aniversari
Beethoven i el torroellenc Anselm Viola es troben des d’avui a ‘Andante con moto’
El Festival de Torroella continua les celebracions del seu 40è aniversari, que van començar l’estiu passat i s’allargaran durant tot el 2021, amb l’exposició De l’església a l’auditori, una mostra comissariada per la filòsofa i escriptora Eulàlia Bosch –amb Joan Vives com a assessor musical i Josep Lloret com a documentalista– i articulada en quatre moviments, com si fos una simfonia, de la qual avui s’inaugurarà el primer, Andante con moto, al Palau Solterra, la seu del Museu de Fotografia Contemporània de la Fundació Vila Casas (19.30 h). L’acte inaugural d’aquest vespre, que es podrà seguir en directe a través del web i les xarxes socials del festival i el canal de YouTube de la Fundació Vila Casas, inclourà una intervenció musical de l’Escolania de Montserrat, que interpretarà, des del monestir de Montserrat, quatre obres d’Anselm Viola i Benet Julià. L’exposició també tindrà una versió virtual al web del festival en cinc idiomes: català, castellà, anglès, francès i alemany. Per a aquest cap de setmana, el festival ha previst jornades de portes obertes al Palau Solterra i dos concerts: dissabte actuarà a l’Espai Ter el Quartet Casals (20 h) i diumenge Marco Mezquida presentarà en quartet el seu Beethoven Collage, al pati del Palau Solterra (12 h).
El primer moviment de l’exposició es titula Andante con moto perquè vol obrir-la “amb energia”, en paraules de Bosch, que amb aquesta mostra no ha volgut fer només un repàs històric dels 40 anys del festival, sinó “recuperar l’experiència pròpia que han tingut del festival les persones que hi han assistit, per anar trenant un teixit de complicitats”. Al Palau Solterra, on Beethoven es trobarà simbòlicament amb el compositor torroellenc Anselm Viola –dos autors contemporanis que no consta que es trobessin mai en vida–, hi haurà fotografies de diversos concerts importants de la història del festival en què s’han interpretat obres de Beethoven o de Viola, acompanyades de codis QR que permetran a l’espectador escoltar fragments d’aquestes actuacions, gràcies als enregistraments de Catalunya Música. Viola farà les funcions d’amfitrió i, amb la signatura ampliada a l’entrada del recinte, donarà la benvinguda a Beethoven, present a través d’un gran retrat i d’una pantalla connectades amb la Casa Beethoven de Bonn. El dimecres 16 farà 250 anys que hi va néixer.
De l’església a l’auditori, un títol que remet al canvi d’escenari principal del festival, de l’església de Sant Genís a l’Auditori Espai Ter, també és una manera de remarcar que Torroella ha viscut intensament el festival a diferents espais del seu teixit urbà, coprotagonistes de l’exposició. A la primavera s’inaugurarà el segon moviment de la mostra (Allegro) a la Casa Galibern, seu de la Fundació Mascort, on quedaran reflectides les incursions del festival en les músiques del món, i paral·lelament s’estrenarà la senyalització exterior dels diferents espais del festival. A l’estiu, al Museu de la Mediterrània, s’obrirà Scherzo, un recorregut per les 40 edicions del festival, i a la tardor es completarà el cicle amb Presto, quan coincidiran totes les parts.
Per Eulàlia Bosch és evident que Torroella de Montgrí té una llarga relació amb el festival i amb la música i la cultura en general, que comença molt abans, quan “al segle XIV, Joan I s’emportava la seva capella de música quan s’establia a Torroella”.