Altres

IVAN TAPIA

CREADOR DEL ‘MACROESCAPE’ DE MANRESA I DE L’EMPRESA COCOLISTO

“Poder muntar un dia un ‘escape’ en un estadi seria la bomba”

El dia 16 organitza un joc per a un miler de persones a Manresa, aprofitant que és la Capital de la Cultura Catalana, en què hauran de resoldre un enigma relacionat amb la història de la ciutat

En què consisteix el ‘ macroescape’ de Manresa?
La idea és ajuntar el màxim de gent possible. A partir de 500 ja té sentit, i si podem arribar a les 1.000 persones seria la bomba. Estem a prop dels 400 inscrits, i és muntar el concepte d’escape, posar gent en un espai i temps limitat per resoldre coses i aconseguir un objectiu. Però, en comptes de ser quatre tancats en una sala, seran un miler tancats a la plaça Major de Manresa. Allà s’hi generaran un espais, amb actors, posem objectes, utilitzem l’entorn, les cases...
I com es va gestar la idea?
A l’empresa Cocolisto fem això, som especialistes en portar el concepte de jocs intel·ligents a formats diversos. Fa anys que fem convencions, esdeveniments per a empreses, presentacions de productes i experiències multitudinàries centrades en el joc intel·ligent. I jo soc de Manresa, hi estic vinculat i faig coses aquí. Aprofitant que Manresa és la Capital de la Cultura Catalana, vam pensar que fer un macroescape era una bona eina per treballar la memòria dels carrers i els records de la història de la ciutat per acostar-ho a la gent jove.
Ho heu treballat molt temps?
Les mecàniques i estructures de joc les tenim de base, però portem temps treballant quines parts de la història de Manresa ens interessa transportar i, sobretot, com ho fem per lligar i gestionar que pugui jugar tanta gent a la vegada. Ja n’hem fet, com ara el de fa poc al Museu de l’Aigua, amb 600 persones, però amb un miler encara no. Portem uns tres o quatre mesos preparant-ho.
Quants anys fa que funciona l’empresa Cocolisto?
Anem cap al quart any. Abans tenia una agència de comunicació, però necessitava reinventar-me; em van tancar en una sala d’aquestes d’escape i m’ho vaig passar teta. Vaig tenir clar que em volia dedicar a això i vaig preguntar com ho havia de fer per fer del joc una feina, ja que a mi m’agraden molt, siguin de taula, siguin d’ordinador, o qualsevol altre. Tancant quatre persones en una sala no em sortien els números, però, pensant en fer-los amb més gent o portàtils, vaig dibuixar el concepte de portar el joc com a eina d’aprenentatge, social i de relació i a començar a muntar productes. Primer van ser les maletes bomba, i va anar creixent. Som nou persones i n’hi ha tres més de vinculades externament.
Teniu seu a Manresa i a Madrid.
Treballem des de la branca de l’empresa, amb jocs d’aprenentatge de protocols de seguretat en el treball, presentacions de productes o convencions comercials; ho fem amb multinacionals i hem de poder distribuir a tota la Península, tot i que també treballem fora, i per això tenim seu a Madrid.
M’imagino que és una persona moguda i inquieta.
Sí, soc emprenedor de base. Vaig estudiar art dramàtic a l’Institut del Teatre, vaig treballar deu anys d’actor, tres d’ells amb Comediants i vaig tenir fills i ens trobàvem que amb la dona, que també és actriu, estàvem els dos de gira, i ens vam reinventar. Sempre he tingut projectes i vam muntar l’agència de comunicació durant vuit anys, que ens funcionava molt bé. I com que no sé parar, Cocolisto és la base que em permet provar coses sempre des del joc. Hem fet la línia dels escapebooks, que estan traduïts per a dotze països i aquí se n’han venut més de 30.000 del primer, més de 10.000 del segon, i ara en traurem un altre. Tenim la línia del teatre i vam fer un escapeshow que es va estrenar al Kursaal de Manresa i vam anar al Poliorama, hem estat de gira i es muntarà producció a Madrid. I ara hem obert la línia del Vinigma , que és un joc d’escape en un vi. El vam llançar amb Verkami a veure si arrencava i n’hem venut 9.000 quan no les comencem a enviar fins avui. Ara ja estem produint la segona tirada. I també hem obert l’ escapetheater a Manresa, ja que fins ara no havíem tingut mai espai físic. És un escape, és un room, però no és un room escape. És una sala oberta d’on pots marxar quan vulguis i el que hi ha són actors amb els quals interactues fent-los preguntes per poder descobrir coses.
I què t’agradaria poder fer?
Poder muntar un dia un escape en un estadi seria la bomba, amb 20 o 30.000 persones jugant, seria fantàstic. On he de firmar? [riu]
El concepte d’‘escape’ està en expansió. Hi ha competència?
Sí i no. La competència en aquest sector és bona, jo soc amic de la competència i espero que ells m’hi considerin. Els escapes són una cosa efímera; hi jugues una vegada i no hi pots tornar a jugar. I si t’agrada en pots recomanar d’altres. Em sembla que a la Península hi ha més de 600 o 700 escapes, una barbaritat, i en el món dels portàtils ara n’hi comença a haver força, però no gaires d’escapes multitudinaris. Aquí encara no tenim massa competència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid