Cultura

Glamur i crispetes

La gala ‘Catalunya, aixeca el teló’ premia el president de Focus, Daniel Martínez, i la directora i actriu Sílvia Munt

Els premis Teatre de Catalunya premien la Gleva, el Maldà i el Kursaal de Manresa

Aquesta és una informació que ha d’explicar què va passar a la gala Catalunya, aixeca el teló, ahir al vespre. Però com que va ser retransmesa per TV3 sembla estúpid dedicar gaires esforços a explicar que Guillem Albà va tornar amb els de la Marabunta per encendre el Coliseum, a la Gran Via. Segurament serà més pràctic explicar què va passar abans de la gala. Perquè des de quarts de nou el Coliseum brillava de glamur (vestits vaporosos, i jaquetes i corbates) poc habituals encara en les festes teatrals a Catalunya (“som més humils que els americans” aclaria Albà). Així hi havia qui feia temps retratant-se amb les baranes daurades dels amfiteatres. O persones que demanaven retratar-se amb Xavier Albertí (i Toni Casares, de la Beckett, fent la funció de fotògraf de circumstàncies). Però també al costat de qui feia curta l’espera amb una pila de crispetes i Coca-cola. El Coliseum encara té aquell record de cinema i la botiga de gominoles continua ben activa. Albà certifica que els Max i els Gaudí tenen més glamur. A la gala d’Adetca hi ha seda però també molt casual. Els gags, com el del Comité de Defensa de la Representació (amb una Sílvia Bel youtuber) demostra que es pot fer broma i no quedar-se passius. Glamur i crispetes? teatre per a tot tipus de públic, bona recepta.

Perquè una gala estigui activa cal que, mitja hora abans que arrenquin les càmeres, el públic comenci a entrar en joc. Per això Albà va aparèixer abans i va convidar el públic de múltiples formes (fins i tot els que tuitegen “aquesta obra que acabo de veure és un must”). També va preguntar si algú estava tens per si sortia algun acudit sobre Lluís Pasqual (efectivament van fer un càustic comiat). O si Oriol Broggi podria incloure una mica més d’humor en els seus muntatges amb aire de Peter Brook.

Adetca ha decidit crear els premis Catalunya de teatre per donar valor a projectes i persones que, potser, no troben transcendència en altres premis teatrals (com ara els butaca o els Premis de la Crítica). No són per competir, sinó per complementar, insisteixen. En aquesta línia, un jurat extern d’Adetca ha premiat Daniel Martínez (president del Grup Focus) “per la seva contribució a la millora i articulació de les arts escèniques”, l’actriu i directora Sílvia Munt per la seva trajectòria artística i per l’interès artístic al llarg de la temporada 2017/2018 (Les noies de Mossbank road ha estat un dels èxits que tindrà reposició aquest curs). En l’àmbit de sala privada “per la seva programació destacada, coherent, rellevant i innovadora” es va premiar el Maldà que busquen fer una programació “per a tot tipus de públic i paritària” d’artistes. I en l’àmbit de teatre públic, es va voler destacar El Kursaal de Manresa. De fet, just després de la gala (casualitats precioses) TV3 va retransmetre el documental sobre aquest col·lectiu de Manresa que va lluitar per aconseguir recuperar aquesta sala històrica de la ciutat. El jurat, finalment, ha premiat el Teatre de la Gleva (va aparèixer fa tot just un any) com a projecte artístic que considera que té “un futur més prometedor”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.