Mediterrània ritual
David Ibáñez corona la seva darrera direcció la Fira estratègica de cultura popular amb Manresa Capital Cultural
Fins a 116 companyies, vingudes d’arreu, intervenen enguany a Fira Mediterrània
David Ibáñez encara la seva darrera direcció artística de la Fira Mediterrània (4 al 7 d’octubre) amb Manresa com a Capital de la Cultura Catalana 2018. El lema d’enguany, Rituals, serveix per traduir (en paraules de l’antropòleg Manuel Delgado) les accions que ordenen les realitats socials. Les ancestrals, però també les d’avui. De fet, Ibáñez, sempre ha impulsat la recerca en disciplines com la música, la dansa, el circ o el teatre per evidenciar que la cultura popular abarca un concepte molt més ampli que el folklòric, i que arriba a l’actualitat.
Ahir es va presentar la Fira al Museu de les Cultures de Món. Amb un pressupost de 900.000 euros (similar al de l’any passat que celebraven la 20a. edició) apleguen més d’un centenar d’accions per a professionals així com actuacions de fins a 116 companyies. La Fira Mediterrània recupera La Seu com a escenari en 5 propostes diferents. Destaca la inauguració amb la coreografia de Kukai Dantza i Sharon Fridman, Erritu, dijous. La Mediterrània treballa en xarxa i, gràcies a això ja estan treballant aquesta setmana Juan Carlos Lérida (que trasllada el seu flamenc empíric a un taller de cotxes) o la coreana Ji Hye Chung, amb Xavi Lloses i la Colla Castellera d’Artés que ampliar la seva sèrie d’El moviment de les coses que prenen temps. Carles Dènia ha musicat el Cant espiritual d’Ausiàs March i la trapezista Júlia Farrero aborda a Teia, un retorn al Pirineu més ancestral, amb la baixada de teies per Sant Joan. Lali Ayguadé balla la tonada de Joana Gomila a Sa mateixa. Enguany, hi ha una notable presència de les Illes Balears gràcies a un Focus que porta des de cavalls de Menorca fins als Diables de Mallorca i el Ball Pagès de les Pitiüses.