Llibres

Mirador

Què és un llibre al segle XXI

El dimecres 3 d’octubre es va celebrar a la UdG el IV Simposi Edició-Educació , un espai de trobada i reflexió per debatre de manera coral les sinergies entre el món editorial i les escoles i que s’organitza amb la fira LiberisLiber: es tracta de posar de manifest que el món editorial és un filtre previ a la tria de lectures que farà el mestre, plantejar-nos el valor i la transcendència que té la tasca editorial en el que llegim i en les reflexions derivades i garantir una diversitat d’editorials a les aules. Vetllar per la bibliodiversitat (tal com en diu Àngel Codes, promotor de LiberisLiber i coorganitzador del simposi) és una manera molt eficaç d’assegurar la varietat de temes i perspectives, d’autors, de gèneres i de formats, i és també una manera de multiplicar exponencialment les possibilitats que cada infant trobi un llibre que li interessi i li sigui adequat.

El simposi connecta editors, bibliotecaris, mestres, llibreters, crítics, famílies, dinamitzadors de lectura i tothom que participi indirectament o directament en el foment de la lectura. Enguany ha assegut a la mateixa taula l’autor d’àlbums il·lustrats LGTBI i crític Bernat Cormand i Lluís Sabadell Artiga, editor (tot i que ell no se’n considera) dels llibres de Cuscusian*s , les produccions del qual tampoc no deuen ser considerades llibres per tothom. El primer és un transgressor dels temes que comunament hem considerat propis i adequats per a infants, i el segon és un innovador de formats de llibres i del paper del lector (el qual sovint es converteix en jugador o coautor).

Vam començar preguntant-los què és un llibre avui dia, convençudes que sovint les coses més comunes són les més difícils de definir: és evident que, amb l’eclosió dels llibres digitals, l’aparició de llibres interactius o llibres participatius que conviden el lector a completar les històries de moltes maneres i amb l’experimentació artística de nous formats en el llibre de paper, la definició ha de ser més complexa que fa uns anys. Cormand parlava “d’un suport d’expressió” i Sabadell el completava amb la idea de “l’objecte intel·lectual”, una definició que, com remarcaven, caldria acabar d’acotar perquè ens valdria també per a les obres artístiques i moltes altres produccions culturals. Això no obstant, hi havia consens amb la paraula objecte, amb la dimensió manipulativa, tangible d’un llibre, tant si és analògic com digital i tant si és fet de fusta com de roba o paper.

Si un llibre és un objecte, és, doncs, una cosa perfecta, completa en si mateixa? Altre cop les tecnologies digitals i la gamificació, de les quals participa el llibre avui, fan difícil defensar-ho, ja que molts contenen avui enllaços, invitacions a participar, es presenten amb sinergies transmèdia i crossmedia i estan oberts a créixer més enllà de la seva materialitat. El paper de l’editor que revisa i potencia un producte intel·lectual i l’ofereix a un lector potencial perquè el llegeixi o el deixi de banda, el completi o desautoritzi o en faci usos impensats sembla clau en la definició de llibre i és reivindicable.

El simposi va posar de manifest, però, la necessitat de renovació permanent del llibre (també del llibre infantil i juvenil) per no esdevenir un objecte antiquat sinó atractiu i idiosincràtic. Cormand insistia d’una banda en la importància d’obrir la literatura infantil i juvenil a temes que massa sovint n’han quedat exclosos per la sobreprotecció del segle XXI: la sexualitat infantil o la mort s’aborden sovint amb tanta subtilesa o amb tant de sucre que queden absolutament desdibuixats i és difícil que esdevinguin així un tema de reflexió i debat per part dels infants.

Tots dos van estar d’acord a denunciar el mal costum d’instrumentalitzar els llibres per a infants i joves, omplint-los de respostes massa explícites a qualsevol tema que s’abordi. N’és un símptoma la dèria de classificar els llibres per edats (per subministrar a petites dosis aquestes respostes, aquests aprenentatges). Sabadell argüia que els llibres requereixen habiedats (una barreja de capacitats i destreses que només el mateix lector sabrà si té o no té). Per contra, defensaven una literatura infantil i juvenil oberta i complexa: en són bons exemples El nen perfecte ( Sd edicions ) i Els dies feliços (A Buen Paso), de Cormand, llibres espai en què el lector pot perdre’s i fer volar la imaginació, i li serveixen per gaudir i explorar nous temes i noves perspectives.

Sabadell reivindicava la importància del format com a vehicle fonamental de continguts; la necessitat de connectar l’art i els infants per la via directa, sense mediacions ni pal·liatius que en redueixin l’impacte, i la importància que els nens siguin receptors i creadors (no reproductors). Les seves propostes, com ara Barrrroc, El joc de land art i Nohaiku, allunyades de les convencions del que ha de ser un llibre infantil, en són bons exemples.

Són reivindicacions molt interessants que cal posar sobre la taula perquè ens ajuden a replantejar-nos com ensenyem a llegir i amb què n’ensenyem. Una pregunta clau que n’amaga una altra de molt transcendent: volem lectors que comprenguin bé el que llegeixen o que siguin crítics amb els textos (i de retruc amb la seva societat)?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles