Oda a la perfecció
La israeliana Noa posa lletra i veu a peces de Bach en un disc que, a l’abril, presentarà a Girona i Barcelona
Textos i veu, en anglès i hebreu, de Noa sobre composicions de Johann Sebastian Bach amb producció executiva del llegendari Quincy Jones. Així és Letters to Bach, el disc que la cantant israeliana presentarà el 27 d’abril a l’Auditori de Girona en el marc del Festival Strenes i, l’endemà, al Barts de Barcelona, convidada pel Festival Guitar BCN. “La música de Bach ha estat interpretada per orquestres i cantants de tota mena durant segles, així que l’única manera que tot plegat cobrés sentit era fent una cosa original”, defensa Noa, que ha tingut el seu fidel col·laborador, Gil Dor, com a responsable dels arranjaments. “No soc una intèrpret de música clàssica, però he conviscut amb aquestes peces durant dècades”, assegura la cantant. “Primer vaig haver d’aprendre’m bé la música, després posar-hi lletra i, finalment, cantar-ho. Han estat tres reptes importants.”
Noa, en el disc, se serveix de Bach per abordar grans temes com ara l’escalfament global, el feminisme, l’eutanàsia i el conflicte entre Palestina i Israel. “Vivim en uns temps d’atacs constants a la meritocràcia”, lamenta. “La ciència sembla una invenció; el canvi climàtic, una broma, i les matemàtiques, una conspiració. He volgut rebel·lar-me contra aquesta estúpida i destructiva manera de pensar i reivindicar que els grans assoliments de la humanitat caldria celebrar-los, no pas destruir-los. Aquest disc és un homenatge a Bach, però també a l’excel·lència i a la perfecció.”
Haver estat “respectuosos” amb la música de Bach ha tingut de premi, diu Noa amb orgull, que “als crítics de música clàssica els hagi encantat el disc”. Tampoc dissimula el somriure, d’altra banda, quan se li pregunta com Quincy Jones, l’home al darrere del Thriller de Michael Jackson, ha acabat figurant en els crèdits. “El vam visitar a casa seva, li vam tocar cinc o sis peces i va quedar entusiasmat. Aquella nit no vaig poder dormir!”