Crítica
cinema
Recerca de l’or i de la utopia
En aquest western intempestiu dirigit pel francès Jacques Audiard i produït per un actor nord-americà (John C. Reilly, un dels seus intèrprets) i tres cineastes europeus (el romanès Christian Mungiu i els germans belgues Pierre i Jean-Luc Dardenne) que fan un cinema diversament realista allunyat dels gèneres, s’hi fa present la febre de l’or a l’Oest americà, però, vet aquí una de les seves singularitats, la creació de comunitats igualitàries que, d’acord amb l’ideari del socialista utòpic Charles Fourier, certament van tenir lloc a mitjan segle XIX en el que encara s’anomenava el “Nou Món”. A The Sisters brothers, que adapta la novel·la homònima de l’escriptor canadenc Patrick de Witt, hi ha, doncs, la cobdícia i la violència, però també la utopia. No cal dir que la cobdícia és allò que continua propagant-se més al món, però el caràcter humanista de la pel·lícula fa que no perdi de vista la utopia com una possibilitat real.
Els protagonistes d’aquest film inesperat de Jacques Audiard són dos germans pistolers (de fet, interpretats per John C. Reilly i Joaquin Phoenix, són uns assassins a sou de qui s’ha fet l’amo i senyor d’una zona) que, amb la complicitat d’un detectiu escriptor encarnat per Jake Gyllenhaal, tenen l’encàrrec de matar un químic (Riz Ahmed) que ha descobert una substància que fa visible l’or: per tant, abans de matar-lo, hauran de treure-li la informació sobre la fórmula. Tanmateix, el desenvolupament argumental fa que s’estableixin relacions imprevistes entre aquests personatges que, sobretot en el cas dels assassins, fan que retrobin alguna cosa de la seva humanitat. I és així que aquest és un bell western humanista.