Arts escèniques

Major llibertat al Ballet Barcelona

La nova formació, instal·lada a Rubí, s’estrena amb un programa doble fins diumenge al Teatre Condal

El Ballet Barcelona conviurà amb el Ballet Catalunya: “La competència fa despertar més públic”

El Ballet Barcelona es presenta oficialment ballant al Teatre Condal, fins aquest diumenge. Ho fa amb tres úniques funcions i confiant que el públic valori l’esforç d’una formació que tot just arrenca com a grup, però que està formada per ballarins amb àmplia trajectòria internacional. Chase Johnsey, el director artístic, aspira que sigui un conjunt que permeti de trencar els rols clàssics del ballet, que cadascú pugui alliberar-se de les convencions i doni entrada a cossos àgils, independentment de la constitució física.

Johnsey n’és un bon exemple, perquè és un ballarí amb una llarga trajectòria a Les Ballets de Trockadero de Monte Carlo, primer artista durant el 2018 al Ballet Nacional Anglès, que va estar guardonat com a millor ballarí masculí als Premis Nacionals de Dança del Regne Unit i nominat a la millor interpretació masculina en el paper de Paquita. I en aquesta gala, balla La mort del cigne. Ell s’esforça a aclarir que en la formació, integrada per 14 ballarins de set nacionalitats, hi ha artistes amb millors trajectòries que la seva(“no vull ser l’estrella, vull donar oportunitats individualment”). Johnsey, això sí, els ha entusiasmat amb un projecte que anirà creixent de mica en mica que inclogui la companyia professional i també una altra que ajudi els joves sortits de les acadèmies a fer el seu primer pas al món professional. Fins i tot, proposa integrar ballarins amb diversitat funcional. “Volem participar en la ciutat”, responia en una entrevista a aquest mitjà fa alguns dies. El Ballet Barcelona té la sala d’assaig a Rubí.

En l’actuació del Teatre Condal, hi haurà dues parts. En la primera, s’interpretaran fragments de les peces més reconegudes (com ara l’Ocell blau o El corsari). El segon, s’encetarà amb Together , una coreografia d’Antonio Carmena creada especialment per al Teatre Condal i per al Ballet de Barcelona i dissenyat per mostrar el potencial de la formació que comença amb gran il·lusió una nova etapa amb la qual es pretén atorgar un nou segell de qualitat en matèria de dansa a la capital catalana. Antonio Carmena és coreògraf i exsolista del Ballet de la Ciutat de Nova York. Carmona coreografia l’estil de ball del nord-americà Balanchine, molt poc habitual en els escenaris europeus. Johnsey defineix aquesta escola com un ballet “més àgil, amb molta més energia”, que remet a la potència dels musicals.

Dos ballets a Catalunya

El Ballet Barcelona s’afegeix al Ballet Catalunya (també presentat fa poc més d’un any). Ell mateixa va ser director artístic d’una producció sobre Picasso del Ballet Catalunya. També intervindrà a la gala del Girona en Moviment, aquest mes de juliol. Però reivindica l’existència de totes dues formacions perquè “són estils diferents de ballet” i perquè “la competència fa despertar més públic”. El director del Ballet Barcelona aspira que els artistes pensin només en la dansa, que obviïn “la seva sexualitat, el seu cos”. Johnsey admet que el Ballet és clàssic, amb arguments de prínceps i princeses, però convida els seus company a gaudir de la seva llibertat, que no se sent ni home ni dona, “estic al llimbs”. Ell pot interpretar rols femenins perquè són passes, però les reinterpreta, tal com ho sent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.