Música

Crònica

Mercat de Música Viva

Una tasca àrdua a Vic

Juliane Heinemann va inaugurar ahir el Mercat amb un recital inspirat en la fugida de Walter Benjamin

Un espectacle poeticomusical de pop electrònic inspirat en la travessia que, l’any 1940, fugint de la Gestapo, Walter Benjamin, filòsof i escriptor alemany, va emprendre per un antic camí de contrabandistes del Pirineu va obrir, ahir al vespre al Teatre Atlàntida de Vic, la 31a edició del Mercat de Música Viva. La protagonista, la també alemanya, encara que establerta a Barcelona des de fa quinze anys, Juliane Heinemann, va resseguir musicalment “l’últim camí de Walter Benjamin”, que és el nom amb què es presentava el muntatge, reconegut l’any passat amb el premi Puig-Porret, acompanyada de quatre altres músics: Marcel·lí Bayer, Marko Lohikari, Oriol Roca i Jordi Matas, que veurem també aquests pròxims dies a Vic com a braç dret de Ferran Palau i El Petit de Cal Eril. Música dominada, molt especialment, pels sintetitzadors (Heinemann va penjar-se la guitarra només en la primera de les deu cançons i ni Matas ni Lohikari, al contrari del que estava anunciat, van acostar-se a una guitarra i un baix) i dues pantalles transparents des d’on es van anar veient imatges –onades, ocells, arbres, la lluna, núvols tan carregats com els que hi havia ahir sobre el cel de Vic– que potser també va veure Benjamin abans de ser detingut per paramilitars franquistes en la seva arribada a Portbou.

El concert va començar amb versos de Màrius Tòrres, es va acabar amb citacions de Rainer Maria Rilke i, entremig, va incloure esments, també, al Caminante, no hay camino, de Machado, com també a l’obra d’autors com ara Paul Celan, Rafael Alberti, García Lorca, Stefan George, Else Lasker-Schüler i el mateix Benjamin. Escoltar Heinemann cantar un fragment de No sents, cor meu, també de Màrius Torres, mentre en una de les pantalles es recordava com Benjamin havia posat fi a la seva vida, poc després de ser detingut, amb una sobredosi de morfina va ser, indubtablement, el moment més corprenedor d’un espectacle amb un excel·lent treball visual de Samuel Navarrete que, com gairebé tots els que s’han construït després d’haver guanyat el Puig-Porret, mereix vida més enllà de la que va tenir ahir a Vic. Una citació de Benjamin brillava al fons de la pantalla després dels 45 minuts que va durar l’espectacle: “És tasca més àrdua honrar la memòria dels éssers anònims que la de persones cèlebres.”

Abans del concert inaugural d’ahir, el director artístic del Mercat, Marc Lloret, acompanyat de l’alcaldessa de la ciutat, Anna Erra, i la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, va atorgar el premi Puig-Porret 2019 a la percussionista i improvisadora Núria Andorrà. Amb els 10.000 euros del guardó, Andorrà estrenarà l’any vinent al Teatre Atlàntida Constel·lacions, un espectacle amb música, arts visuals i circ en què, a banda d’Andorrà, també hi intervindran l’artista visual Sabina Covarrubias, el dissenyador sonor i de llums Roc Mateu i els artistes del Circ Cric.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona
MÚSICA

Músics d’Els Pets, Umpah-Pah, Sopa de Cabra i Lax’n’Busto homenatjaran Marc Grau

barcelona
CRÒNICA

Lucia Fumero enamora a Vic amb el seu ‘Folklore’

art

Sala Dalmau, 45 anys i com el primer dia

barcelona
còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA