Cultura

Un 37% ben jove

Més d’un terç dels assistents al primer tram de temporada del Lliure han estat menors de 30 anys

Carlota Subirós, Julio Manrique, Frederic Amat i Carol López tornaran l’any vinent al Lliure

El nou Teatre Lliure ha demostrat que sí que es pot programar pensant en els menors de 30 anys. El 37% dels assistents del primer tram de temporada tenien aquesta edat, tot un mèrit en una cartellera cada cop més envellida. La xifra és considerable si es té en compte que, fins a data del 17 de novembre, l’ocupació era del 80% i ja hi havia hagut més de 20.400 espectadors. Les funcions de les 4 de la tarda han tingut una ocupació del 66%, fet que dona validesa a aquesta franja que facilita l’accés a un nou segment de públic.

Ara, en la segona part de la temporada (de febrer a juny), s’aprofita per donar força a les produccions i es compta amb noms de la casa de fa anys com Carlota Subirós (El quadern daurat amb Nora Navas de protagonista), Julio Manrique (Les tres germanes), Carol López (Bonus track). També es repesca la creació RRR, dins de la Quinzena metropolitana (que suma la creació de Frederic Amat, CaboSanRoque i La Veronal) i el Sis personatges (que va dirigir Juan Carlos Martel el maig del 2018).

El Lliure segueix sent punt d’arribada per a nous creadors. És el cas de Lara Díez, que indaga amb humor surrealista sobre la construcció d’una societat, amb Marta Marco i Judit Farrés. També Raquel Cors debuta al Lliure amb Una, un documental escènic que reflexiona sobre una generació de dones que, des de la transició a l’actualitat, han tingut unes pautes sexuals molt marcades. El Lliure manté el projecte empremta a través del qual Cors participarà com a ajudant de direcció de la dramatúrgia amb Carlota Subirós i la directora aportarà una mirada externa a Una. El Lliure està tan convençut del muntatge que el presenten com un dels que pretenen fer gira (juntament amb Bonus Track i Sis personatges. Homenatge a Tomás Giner).

Com a produccions a rescatar també cal celebrar el treball d’Elena Córdoba, que parla de la maduresa en la vida d’una ballarina a El nacimiento de la bailarina vieja i La espuma de los días, en què Maria Velasco i Lola Jiménez “perverteixen” el llibre sobre la vida de Boris Vian traslladant a escena la seva ànsia per viure amb intensitat. Pel que fa al panorama internacional, l’equip liderat per Martel presenta per primer cop Emma Dante a Barcelona. Ho fa amb la peça que la va catapultar en l’escena internacional Le sorelle Macaluso, una mirada matriarcal amb una lectura poètica i boja alhora de set germanes que s’han d’enfrontar a una mort propera. Concours européen de la chanson philosophique: Estètica Eurovisió (Sílvia Abril presenta el xou) amb lletres de filòsofs actuals. El jurat estarà format per pensadors i músics que variarà a cada funció.

El Lliure segueix ampliant la seva vinculació amb el teatre familiar a partir d’una proposta internacional (per a escoles bressol), Poulette Crevette, a part de recuperar un vell projecte de musical per a primària, La bruixa de la tramuntana amb llibret de Marc Rosich i música de Carles Pedragosa (parteix d’un conte de Miquel Berga). També, com ja va avançar aquest diari dilluns, Conde de Torrefiel debuta en el públic familiar amb Los protagonistas, en què els joves hauran d’intervenir per acabar descobrint que ells han muntat l’espectacle. La col·laboració amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona fa un pas més en vincular el teatre a les escoles en horari lectiu. I fan una mena d’adaptació del programa Tot Dansa de Mercat de les Flors. Per facilitar l’accés, es fa una reducció del 50%, des d’ara a famílies nombroses i monoparentals. Amb major assistència de joves el preu de l’entrada ha passat del 15,2 al 14,75 euros per tiquet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.