Cinema

Crítica

cinema

Després del setge

La gran Svetlana Aleksiévitx, amb tota la força de la seva literatura documental que recull veus oblidades o bandejades per la història oficial, va enllestir l’any 1983 La guerra no té cara de dona, títol de l’edició en català (Raig Verd) d’un relat sobre l’experiència de centenars de dones entre les milers que van formar part de l’Exèrcit Roig i que, per tant, van lluitar contra els invasors nazis mentre a vegades eren menystingudes i maltractades pels seus companys. En tot cas, l’escriptora no només hi parla de les experiències a la guerra, sinó també en la duresa de la postguerra. Kantemir Balagov ha tingut present la història de dues d’aquestes dones per realitzar el seu segon llargmetratge que, amb el títol d’Una gran mujer, substituint l’internacional Beanpole, s’ha estrenat entre nosaltres després d’obtenir un notable reconeixement a la secció Un certain regard del festival de Canes, en el qual aquest jove director rus va revelar-se fa dos anys amb Tesnota, sobre una “gran dona” en el context de la guerra de Txetxènia.

No només hi hauria una “gran dona”, sinó dues en aquesta pel·lícula, on, en contra de qualsevol idea d’heroisme, de fet no hi ha grandesa. En tot cas, elles no volen ser grans, sinó sobreviure dignament i, si pot ser, amb tendresa i esperança a la devastada Leningrad posterior al terrible setge. Iya i Masha (Viktoria Miroschnixenko i Vassilisa Pereliygina, respectivament, fent unes actuacions grandioses) duen dins seu el trauma i les ferides de la guerra: la primera, altíssima i malgirbada, a vegades queda paralitzada i la segona viu el dolor de la pèrdua del seu company. Estableixen un fort vincle a través del fill de Masha, del qual Iya té cura. Un fet dramàtic, representat d’una manera extremament angoixant, farà encara més intens i dolorós el vincle. Balagov, demostrant la seva força estètica, crea imatges poderoses d’inspiració pictòrica per aquest drama intimista en què es reflecteixen unes circumstàncies col·lectives i com la humanitat persevera malgrat l’horror, la crueltat, la brutalitat i la desgràcia.

Una gran mujer
Director: Kantemir Balagov


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier

Fenosa, l’escultor de la natura

El Vendrell
cinema - comèdia

Tres generacions de dones unides per la tragèdia

cinema - Animació

Viatge d’una nena xinesa amb parada a Berlín