Art

De les pinyes cervell a rabasses sanguínies: destil·lacions del món real

‘Temps mort’ creatiu

Joan Mateu s’obre més que mai i presenta una exposició a Les Bernardes, al seu Salt natal, en què mostra tot allò que crea més enllà del seu univers pictòric

A més de la mostra, s’ha editat un llibre en què fa repàs als seus vint anys de trajectòria

Vint anys de treball –sí, pintar també és un ofici– donen per a molt. I en el cas de Joan Mateu Bagaria (Salt, 1976), encara més. Exposant la seva obra aquí, enllà i més enllà. Cert, però també moltes hores suposadament perdudes; barrinant, provant i descartant, en la soledat de l’estudi. Perquè més enllà de les obres realitzades, les que tots podem contemplar en una galeria, una sala d’exposicions o en un catàleg, hi ha molta feina prèvia, executada mitjançant esbossos, idees i conceptes, així com projectes a mig fer i errors pel camí. Molts, recollits en llibretes, guardats en calaixos o mig oblidats en un racó (el del Mai se sap). Això sense comptar amb el grapat de temps morts, que per a una ment tan inquieta com la de Mateu, té els seus fruits: creacions vinculades al divertimento; perquè jugar també és creatiu.

Ara tot aquest univers artístic, que ha donat de si una munió de pintures, dibuixos, escultures, mobles, dissenys gràfics, música i fins i tot l’storyboard d’un curtmetratge, el recopila l’artista saltenc i el mostra en públic a través d’una exposició que ahir es va inaugurar a Les Bernardes del seu Salt natal.

I, aprofitant l’avinentesa, també fa una mirada enrere. Una retrospectiva que es plasma al llibre –un “quadern de bitàcola experiencial”, en paraules de Ricard Planas– que ha editat aquest centre cultural tan actiu que dirigeix Robert Fàbregas, la persona que va convèncer Mateu perquè mostrés tot allò que va més enllà de la pintura i que experimenta artísticament: “Hi trobem aquell Joan Mateu que moltes vegades no es veu, que no reconeixem i que ens sorprèn amb un univers creatiu enorme i multidisciplinari. Podrem intuir el seu procés de treball, com transforma les emocions i les idees amb llenguatges nous i suports sorprenents que acabaran donant una visió més ampla de l’artista i la seva obra.”

L’exposició, que es titula Temps mort, no només fa referència a tot allò que produeix l’artista en aquests espais temporals de suposat descans creatiu, sinó també a una aturada per reflexionar i revisar tot allò fet, i que li servirà per prendre un nou impuls. És al llibre –un centenar d’unitats a un preu de 10 euros, editat per Les Bernardes i elaborat pel mateix Mateu; també n’hi ha una sèrie de 26 exemplars únics, inserits en peces ceràmiques en format de llibre– que conté un CD inèdit en el qual recull cançons per a cada lletra de l’abecedari (Mateu fa anys va tocar amb el grup Barri Baix).

Paral·lelament, i també fins a finals de maig, s’exposa al mateix centre Estudi del nu. Les mans juntes, un dibuix de Picasso cedit per un col·leccionista; i Paisatges d’instants, de Massimo Latte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic