Cultura

Mesures desafinades

L’escola Coco Comín amenaça de presentar un contenciós administratiu a la Generalitat

Prop de 60.000 alumnes de música d’escoles de règim especial estan obligats a fer les classes d’orquestra ‘online’

El departament atorgarà ajudes puntuals a empreses de lleure educatiu, extraescolars i instal·lacions juvenils, que van de 500 a 5.000 euros

El grau elemental de les escoles de música es considera de règim especial no reglat

La llei d’ordenació general del sistema educatiu, del 1990, situa els ensenyaments artístics dins d’un règim especial, estableix uns requisits per a la dansa i la música, i alhora permet que els alumnes puguin cursar estudis no reglats. Es comptabilitzen unes 600 escoles de música de grau elemental repartides per tot Catalunya (amb uns 60.000 alumnes) i 60 escoles d’arts escèniques de règim especial, segons dades del sector. L’escola d’arts escèniques més rellevant és la de Coco Comín, que, amb una llarga trajectòria professional, prepara els seus 1.200 alumnes per dedicar-se a la dansa i el cant, i esdevé així un dels principals planters dels repertoris de teatre musical a Catalunya. El Procicat va decidir tallar d’arrel les activitats extraescolars el 30 d’octubre. Això va afectar tots aquests centres reconeguts per la Generalitat, ja que, com que no són reglats, han hagut d’aturar les classes presencials. Tots els professors consultats critiquen les traves per fer sessions presencials com els centres reglats, després que hagin complert totes les mesures i que no s’hagi detectat ni un sol cas de rebrot dins dels centres. Des de dilluns, han recuperat les classes individuals i també les de grup, sempre que no hi hagi més de sis alumnes, com si fos una activitat extraescolar més. Durant setmanes, han aguantat impartint classes per videoconferència (amb totes les limitacions tècniques domèstiques possibles). Això fa que, a les escoles privades de música, es noti un descens del nombre de matriculacions respecte al curs anterior. Segons Sergi Díaz, president de l’Emipac, l’entitat que aplega 82 escoles privades de Catalunya, en el primer confinament, el 50% dels centres van optar pels ERTO (parcials o temporals). Sense tenir dades globals de tots els centres, a Fusió de Sant Andreu han notat una baixada d’un 30% en el nombre de matriculacions, fet que posa en risc la viabilitat econòmica del centre.

Les mesures aprovades de desescalada milloren les de l’esborrany d’entre setmana. Des de dilluns es van recuperar les classes individuals, quan inicialment s’havien previst a partir del 9 de desembre. Tot i així, no es permeten els assajos d’orquestra (que superen de molt el límit de sis alumnes). Totes les escoles de règim especial han de demostrar la titulació superior del professorat i les condicions tècniques de les aules (també abans de la pandèmia). Totes les fonts consultades reclamen que no se’ls equipari amb les propostes extraescolars –“fem les classes en horari extraescolar, però no som un centre extraescolar; no som cursos reglats però sí regulats, reconeguts pel Departament d’Educació”, repeteixen sovint–. Per Coco Comín, “és una barbaritat” fer classes de dansa online: “Es perd tota l’essència artística.”. Perquè, per exemple, no es pot corregir la posició corporal o perquè en algunes llars no hi ha l’espai idoni per fer classes. Ara lluiten per mantenir obert el centre (amb 50 treballadors) i reivindiquen poder atendre els alumnes com es mereixen, presencialment. Comín no descarta emprendre accions legals per denunciar “l’arbitrarietat de la Generalitat”. Li han recomanat aquesta via pares d’alumnes que exerceixen el dret de manera professional. També l’han advertit que, habitualment, els jutges acostumen a decantar-se per donar la raó a l’administració, però, tot i això, opinen que hi ha cas per a litigi. L’escola Coco Comín ha demanat un crèdit ICO de mig milió d’euros per poder fer les mesures correctores a la sala. L’última ha estat instal·lar nou càmeres amb els ordinadors respectius per poder mantenir les classes on line.“Si no es poden fer classes en grup amb normalitat, no podrem tornar el crèdit”, diu preocupada la directora. Com els altres centres, tem que, com més s’allargui el retorn, més s’ampliï el nombre de baixes en els seus cursos.

Francesc Ballard, de l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu, admet que estan “en una situació d’excepcionalitat” i celebra la “paciència espectacular” dels alumnes per adaptar-se al canal online. Però també evidencia les dificultats per fer les classes en grup, que són el seu “ADN”, assegura.

La regulació actual estableix que el grau elemental de música l’assumeixin els ajuntaments; la Generalitat se’n va desentendre i els va convertir en centres de règim especial. Això, que pot ser molt oportú pedagògicament (“dona molta llibertat”), ha esdevingut una desprotecció avui, opina Ballard. A Barcelona, de les cinc escoles municipals que hi ha, dues són de gestió directa municipal i tres, de gestió indirecta. D’aquí a pocs mesos, es preveu un concurs que podria modificar totes les direccions als centres de Sarrià, Nou Barris i Horta. Fonts d’un d’aquests centres de gestió indirecta (que no ha volgut donar el seu nom) critica el “desconeixement absolut” de l’administració i el Procicat de la singularitat dels centres de règim especial i es denuncia que “no es pot fer cirurgia a l’engròs”.

Les ajudes

El Departament d’Educació se circumscriu a la demanda del Procicat de permetre les classes presencials només als que facin cursos reglats. De tota manera, segons fonts del departament, es podran acollir a la convocatòria de subvencions de caràcter social per a centres educatius i de l’àmbit de l’educació en el lleure i de les activitats extraescolars per fer front a les conseqüències de la Covid-19. Es tracta d’una prestació econòmica de pagament únic destinada a les empreses, persones treballadores autònomes i entitats del sector que té com a finalitat afavorir la sostenibilitat econòmica del sector. Les ajudes puntuals i garantides són de 500 euros (per a entitats de lleure de cap de setmana), 3.500 euros (lleure entre setmana, autònoms i empreses d’extraescolars entre les quals hi ha classes “de reforç, d’idiomes en escoles privades, de música i dansa, de pintura, de robòtica”, entre d’altres) o 5.000 euros (entitats privades titulars o gestores d’instal·lacions juvenils). Comín adverteix que els 3.500 euros que podria percebre de compensació per l’aturada només cobririen els ingressos de 30 alumnes, no dels 1.200 que estan matriculats al seu centre.

600
escoles
de música de règim especial hi ha a tot Catalunya, segons fonts del sector. En total, sumen uns 60.000 alumnes que estudien música de manera no reglada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.