Cultura

La vampira es corona

Triomf de ‘La vampira de Barcelona’ als premis Gaudí, que també distingeix ‘Las niñas’, millor direcció i millor pel·lícula en llengua no catalana, i ‘My mexican bretzel’

‘Les dues nits d’ahir’, ‘La mort de Guillem’ i ‘Ni oblit ni perdó’, entre els films guardonats
Candela Peña, Mario Casas, Alberto San Juan i Verónica Echegui, premis d’interpretació

La vampira de Barcelona, dirigida per Lluís Danés, i Las niñas, de Pilar Palomero, van ser ahir les grans triomfadores dels premis Gaudí en una edició amb el palmarès força repartit i una majoria històrica de dones. En una gala presencial celebrada a l’Auditori del Fòrum CCIB, amb horari de tarda per complir el toc de queda, 700 assistents (un 30% de la seva capacitat) i altres mesures de seguretat anti-Covid, La vampira de Barcelona va obtenir el Gaudí a la millor pel·lícula, reservat als títols rodats en versió original catalana. Lluís Danés és el director d’aquesta recreació de la llegenda d’Enriqueta Martí amb una forta càrrega de denúncia social i una posada en escena imaginativa. El mateix Lluís Danés va guanyar el Gaudí a la millor direcció artística per aquest treball. La pel·lícula, que ja va guanyar el premi del Públic del Festival de Sitges, també va aconseguir els premis al vestuari (per a Mercè Paloma), els efectes visuals (Lluís Rivera, Anna Aragonès i Aleix Torrecillas) i el maquillatge i la perruqueria (Laura Pérez i Xavi Valverde).

L’altra gran triomfadora de la nit va ser Las niñas, amb dos premis dels tres més importants: el de millor pel·lícula en llengua no catalana i el de millor direcció, per a Pilar Palomero. Òpera prima d’aquesta cineasta saragossana establerta a Barcelona, Las niñas s’ambienta en el 1992, un any de canvis a la societat, i té com a protagonista una nena que desperta a l’adolescència. Las niñas va obtenir també el premi a la millor fotografia (Daniela Cajías es va imposar en un apartat tradicionalment dominat pels homes) i el de millor so (Amanda Villavieja, Fernando Novillo i Alejandra Molina).

Madrid, Galícia i Gavà

Els quatre actors premiats no treballen, curiosament, en cap dels tres títols més premiats, i van fer guanyar un únic guardó a les seves pel·lícules respectives. La catalana Candela Peña (Gavà, 1973) va guanyar el premi a la protagonista femenina pel paper de la dona farta de cuidar tothom que decideix casar-se amb si mateixa a La boda de Rosa, d’Iciar Bollain. L’actor gallec Mario Casas ho va donar tot en el paper d’un bon noi arrossegat a una espiral de violència a No matarás, del director manresà David Victori. La madrilenya Verónica Echegui va guanyar el guardó a millor actriu secundària per L’ofrena, pel·lícula dirigida per Ventura Durall, i el també madrileny Alberto San Juan, el de millor actor secundari per Sentimental, de Cesc Gay. Entre els grans triomfadors de la nit cal comptar també My Mexican Bretzel, pel·lícula dirigida i escrita per la debutant Núria Giménez Lorang, situada en el territori fronterer entre la ficció i la realitat, que va sumar tres premis importants: millor documental, guió i muntatge. Les dues nits d’ahir, òpera prima de Pau Cruanyes i Gerard Vidal, que va néixer com un treball de fi de carrera a la Pompeu Fabra, va assolir per sorpresa un merescut premi del públic. Tampoc era esperat el de millor música original per al Niño de Elche, protagonista del documental Todos somos niños. Sí que entrava en els pronòstics, en canvi, que Carlos Marques-Marcet, triomfador l’any passat amb Els dies que vindran, obtingués el premia a la millor pel·lícula per a televisió amb la colpidora La mort de Guillem, sobre l’assassinat de Guillem Agulló. Aquest crim perpetrat per feixistes el 1993 també inspira el curtmetratge guanyador, Ni oblit ni perdó, dirigit per Jordi Boquet Claramunt. De fet, tots dos films formen part del projecte La lluita continua, amb voluntat de restitució pública i reivindicació de la memòria de Guillem Agulló. Sorry We Missed You, producció britànica dirigida per Ken Loach, va guanyar el premi a la millor pel·lícula europea, i Adú, de Salvador Calvo, l’estatueta a la millor direcció de producció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pilar Aymerich, Premi Nacional de Fotografia del Ministeri de Cultura

barcelona

Troben restes d’una gran torre defensiva d’època ibèrica a Subirats

Subirats

Alec Baldwin mata accidentalment una dona durant el rodatge d’un western

Los Angeles (EUA)
Crònica
Jazz

Maria del Mar en jazz

Barcelona

Girona millora la senyalització de les escultures públiques

Girona
Crítica
cinema

La vida adolescent

La Fundació Pujolboira divulgarà el pintor des d’

ALBONS

El Bòlit analitza les ‘Petromasculinitats’

girona
Rebecca Makkai
Escriptora

“No he volgut fer una novel·la didàctica”

Barcelona