Cultura

I el xou continuarà

El Festival de Peralada recobra la presencialitat en una 35a edició amb la dansa com a protagonista i visites del Béjart Ballet, Rufus Wainwright i Javier Camarena

The Show Must Go On. El xou, després d’una edició del 2020 celebrada només per la via virtual, ha de continuar. Fent valer una de les últimes proclames de Freddie Mercury, inspirador del Ballet For Life, amb què, els dies 16 i 17 de juliol, els ballarins del Béjart Ballet Lausanne obriran la 35a edició, el Festival de Peralada va desvelar ahir els detalls del seu retrobament amb l’anomenada “presencialitat”: tretze espectacles (la meitat dels que solen ser habituals) concentrats en només disset dies, apostes clares per la dansa i la lírica (“Peralada no serà mai un festival de pop”, va advertir Isabel Suqué Mateu, presidenta de la Fundació Castell de Peralada) i un format “redimensionat” en què, per exigències de la Covid, no s’instal·laran, a diferència d’anys anteriors, grades ni llotges però sí una “gran platea” amb 1.000 butaques que tindrà una ocupació màxima “del 65-70%”. “Serà un festival intens, tant artísticament com logísticament”, va afirmar ahir, en una roda de premsa en el mateix Castell de Peralada retransmesa per streaming, el director del festival, Oriol Aguilà. “Un festival boutique còmode i segur”, hi va afegir, elaborat amb un pressupost de 2,7 milions d’euros (el del 2019 va ser de 4,6) i fet amb la funció “inequívoca“, va emfasitzar també, “d’explicar el patrimoni que tenim el goig de preservar i donar a conèixer”.

Quatre dies de dansa

El protagonisme de la dansa es veurà reflectit en els dos primers caps de setmana. Per primer cop en la història de Peralada (“l’ocasió s’ho mereixia”, va justificar Aguilà), un espectacle ja vist amb anterioritat als jardins del castell, concretament l’estiu del 2010, retornarà a la graella de programació. Es tracta de l’esmentat Ballet For Life delBéjart Ballet (16 i 17 de juliol), un “cant a la vida” a través del qual el coreògraf francès, servint-se de música tant de Mozart com de Queen, i amb un vestuari dissenyat per Gianni Versace, va homenatjar fa vint-i-cinc anys dues víctimes de la Sida: Freddie Mercury, que aquest setembre hauria complert 75 anys, i el ballarí argentí Jorge Donn. “És un espectacle que expressa alegria extrema malgrat el que hem viscut”, va expressar Aguilà. El Ballet de Barcelona, per la seva banda, debutarà a Peralada, el 22 de juliol, amb una producció específica per al festival, Perspectives, que, amb música de Txaikovski, posa en qüestió les estrictes normes de gènere que imperen en el món del ballet. Una gala de dansa batejada amb el nom de Ballet Under the Stars (23 de juliol), finalment, reunirà solistes com Lucía Lacarra, Iratxe Ansa, Dores André i Xander Parish, a la vegada que servirà per concedir el primer Carmen Mateu Young Artist European Award a la russa, solista del Mariïnski, Maria Khoreva, a qui també es veurà ballar.

En la “nova etapa” que, segons Isabel Suqué, enceta Peralada després del traspàs dels seus pares, Arturo Suqué (fa només uns dies) i Carmen Mateu, la dansa hi tindrà, doncs, com ja es posa decididament de manifest en aquesta 35a edició, un paper preponderant. També el de la lírica, en el terreny de la qual, aquest estiu, debutarà al festival, el 24 de juliol, el jove tenor francès Benjamin Bernheim (un gest, en paraules d’Aguilà, cap al nombrós públic francès que visita el festival) i el clausurarà, l’1 d’agost, el tenor mexicà Javier Camarena, proclamat fa només dues setmanes “cantant de l’any” en els International Opera Awards.

Cita de rellevància, també, amb una versió en concert de Tosca (25 de juliol), amb Sondra Radvanovsky i Jonas Kaufman, i òpera escenificada, malgrat el context actual, amb un Orlando de Händel amb direcció escènica de Rafel R. Villalobos, direcció musical de Dani Espasa i Xavier Sabata en el rol principal (30 de juliol). El Festival de Peralada 2021, les entrades per al qual es posaran a la venda el dia 26, es completa amb un solo show de Rufus Wainwright (24 de juliol); un recital dirigit a un públic jove (Opera Followers, 29 de juliol, amb nous talents com els de Manuel Fuentes i Olga Syniakova); la visita de qui el festival qualifica com “la veu wagneriana del moment” (Lise Davidsen, 31 de juliol), una col·laboració entre Sílvia Pérez Cruz i el ballarí Andrés Corchero (31 de juliol) i el retorn a Peralada de William Christie, eminència de la música barroca, amb el reconegut conjunt Les Arts Florissants (1 d’agost).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.