Música

El retorn del simfonisme, la música coral i els artistes internacionals protagonitzaran la nova temporada de L’Auditori

Bernat Vivancos i Joan Magrané són els compositors convidats d’una programació estructurada sota el títol d’ ‘Amor i odi’

L’Auditori programa per a la propera temporada 430 concerts, amb 16 estrenes mundials i 14 de nacionals. Entre els grans noms d’una programació que s’estructura sota el títol d’ ‘Amor i odi’, destaquen artistes com Patricia Petibon, Evgeny Kissin, Alondra de la Parra, Juanjo Mena, Denis Khozhukin, Janine Jansen, Pierre-Lauren Aimard, Sheku Kanneh-Mason, Ian Bostridge, Patricia Kopatchinskaja, Nicola Benedetti, Dietrich Henschen, Trevor Pinnock, Siobhán Stagg i Nicolai Lugansky. També visitaran l’equipament l’Orquestra del Mariïnsky i les simfòniques de Viena, Düsseldorf i Stuttgart amb els seus titulars: Valéry Gergiev, Andrés Orozco-Estrada, Ádám Fischer i Teodor Currentzis. Bernat Vivancos i Joan Magrané seran els compositors convidats.

L’Auditori perfila el segon tram d’una programació estructurada en tres temporades dissenyades com un recorregut musical inspirat en un cicle vital. Així, després de la fase de gènesi (temporada 2020-2021: Creació), s’endinsa en el desenvolupament (temporada 2021-2022: Amor i Odi) per culminar amb el final (temporada 2022- 2023: Mort o Retorn). Tres conceptes interrelacionats que hauran articulat tota la programació de l’equipament entre setembre de 2020 i juliol de 2023.

De Mozart a Brahms, Rakhmàninov o Adès, en aquesta temporada torna el gran simfonisme a L’Auditori i es fa una aposta pel patrimoni i la nova creació, amb noms com Joan Magrané i Bernat Vivancos, que en seran els compositors convidats. Aquests autors intervindran en nou programes de la programació, des de l’OBC a la Banda Municipal, passant per la temporada de Cambra o el Festival Llums d’Antiga, i oferiran obres d’estrena i altres títols que ja tenen en catàleg. La temporada també clourà el retrat iniciat l’any passat a dues veus destacades a nivell internacional: Cassandra Miller i Thomas Adès.

L’estada de Magrané a L’Auditori inclou la presentació a Catalunya d’ ‘Obreda’ per a orquestra, així com l’estrena de dos encàrrecs de la mà de l’OBC amb el Cor de L’Auditori i també el prestigiós conjunt Graindelavoix. Respecte a Vivancos, al llarg del curs sonaran vuit obres de l’autor, cinc de les quals en primícia absoluta, com ‘Organis Aurea’, títol que estrenarà la Banda Municipal i en la qual Vivancos emula la sonoritat de l’orgue. A més, les seves partitures oferiran diàlegs amb altres, com entre ’Nigra sum pulcra est’ de Vivancos i els madrigals de Carlo Gesualdo o l’estrena de Magrané i els ’Tenebrae responsoria’ del mateix autor italià dins del cicle de Música Antiga.

La temporada també preveu que músics com Matthias Pintscher, Ilan Volkov, Thomas Adès, Ian Bostridge, Nicola Benedetti o Denis Kozhukhin participin en més d’un projecte, en el que es convertirà en un retrat d’artista.

Durant la temporada 2021-22 l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya rebrà nou directores convidades un 37% del total de les batutes que acollirà la formació. Anja Bihlmaier, Alondra de la Parra, Ruth Reinhardt, Tabita Berglund, Anna-Maria Helsing, Laurence Equilbey, Stephanie Childress, Lina González-Granados i Giedré Slekyté són alguns dels noms que es posaran al capdavant de l’OBC.

També creix la presència de compositores en la programació, amb noms com Lili Boulanger, Sofia Gubaidulina, Andrea Tarrodi, Betsy Jolas, Raquel García-Tomás, Louise Farrenc, Mariona Vila o Kaija Saariaho, entre altres.

Una trentena d’obres del patrimoni català

La temporada 2021-2022 inclou 32 concerts amb obres vinculades al patrimoni català, ja siguin històriques com estrenes mundials i encàrrecs. La temporada de l’OBC inclou diverses estrenes d’autors catalans, com són ‘In luce praesenti’ de Miquel Oliu, ’Tres amores oscuros’ d’Enric Palomar o ‘L’harmonia de les formes’ de Jordi Cervelló.

La Banda Municipal presentarà la versió per a banda del ‘Concert per a flauta, op. 72’ de Salvador Brotons i ’Tres paisatges pictòrics per a marimba i banda’ d’Albert Guinovart. ’El amor brujo’ de Manuel de Falla i ’Don Joan’ de Richard Strauss s’interpretaran en les instrumentacions històriques de Joan Lamote de Grignon revisades pel director titular, José R. Pascual-Vilaplana.

Neix el Cor de L’Auditori

La temporada també veurà néixer el Cor de L’Auditori, un instrument que ha de permetre assolir produccions simfonicocorals en col·laboració amb altres cors destacats de l’ecosistema musical de la ciutat. La nova formació estarà dirigida per Xavier Pastrana, un cor professional que participa en tres concerts durant la temporada 2021-2022; dos amb l’OBC i un concert a cappella.

Amb l’OBC, farà l’estrena mundial d’una nova creació encarregada al compositor convidat de la temporada, Joan Magrané. A més, s’abordarà ’La pesta’, obra de maduresa de Robert Gerhard, basada en la novel·la homònima d’Albert Camus i de radical actualitat en el context que ens ha tocat viure, que comptarà amb la narració de l’actor Pere Arquillué.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic