Cultura

El preu de lluitar contra el mal

El cineasta Kiyoshi Kurosawa va guanyar el premi al millor director de Venècia per ‘La mujer del espía’

Durant l’ocupació japonesa de Manxúria (1931-1945), es van cometre atrocitats contra la població xinesa. El cineasta japonès Kiyoshi Kurosawa, un habitual dels festivals de cinema, situa en aquest context La mujer del espía , film estrenat aquest cap de setmana als nostres cinemes després de guanyar el guardó al millor director de la passada Mostra de Venècia.

La pel·lícula també va guanyar el premi Film Història en el BCN Film Fest i vam tenir ocasió de fer una entrevista telemàtica a Kiyoshi Kurosawa, autor d’una extensa filmografia que també ha estat premiat a Canes i Sitges. “La pel·lícula se situa al 1940 a la ciutat de Kobe –explica el cineasta sobre el context històric–. El Japó va anar expandint la influència cap a la Xina i va sotmetre la regió de Manxúria sota el seu domini. La seva relació amb els Estats Units era molt tensa i va acabar entrant en la guerra del Pacífic.”

Fets coneguts

La mujer del espía està protagonitzada per un home de negocis que viatja a Manxúria i descobreix les atrocitats que hi cometen els japonesos. En el context dominat pel feixisme del Japó d’aquella època, l’home intenta enviar proves als aliats, i la dona li fa costat. El tema és ben conegut, explica Kiyoshi Kurosawa: “Parlar d’aquest tema no m’ha resultat difícil, perquè és com si fos un documental; és parlar dels fets que han passat en la història. Al Japó, ja hi ha hagut pel·lícules i documentals que han tractat d’aquests fets històrics. El que sí m’ha costat ha estat documentar-me, perquè no queden documents d’aquella època dels fets reals que van passar. Només ens hem pogut basar en els testimonis dels qui ho van viure.”

El cineasta no pretenia fer un film de denúncia. “Hi ha molts documentals i llibres al Japó que ja en parlen. El meu objectiu principal no era fer una denúncia d’aquests fets, sinó una pel·lícula d’entreteniment que barregés un tema feixuc com el de la guerra amb elements de melodrama, suspens i romanç. És una combinació de tot plegat, i això sí que no s’ha fet al Japó.”

Parella protagonista

Kiyoshi Kurosawa, que no té cap parentesc amb Akira Kurosawa, posa sovint matrimonis com a protagonistes dels films. “No ho faig premeditadament; és de manera inconscient”, assegura. “Un matrimoni són dues persones que no es coneixen a la perfecció, només comparteixen un temps a casa seva. Si un va a treballar a fora, l’altre no sap què fa durant aquesta estona, però després torna a casa i comparteixen el temps. El matrimoni és per mi la unitat mínima per poder reflectir els personatges.”

El director dona més importància a la dona, ja des del títol. “A La mujer del espía, la dona representa la vida quotidiana del Japó. El que fa l’exèrcit a Manxúria és una realitat totalment diferent. La dona és el nexe entre aquestes dues realitats diferents. Per això he volgut donar-hi aquest enfocament especial, aquest protagonisme a la dona de l’espia.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Alec Baldwin mata accidentalment una dona durant el rodatge d’un western

Los Angeles (EUA)
Crònica
Jazz

Maria del Mar en jazz

Barcelona

Girona millora la senyalització de les escultures públiques

Girona
Crítica
cinema

La vida adolescent

La Fundació Pujolboira divulgarà el pintor des d’

ALBONS

El Bòlit analitza les ‘Petromasculinitats’

girona
Rebecca Makkai
Escriptora

“No he volgut fer una novel·la didàctica”

Barcelona
Drama

Colin Firth i Stanley Tucci, últim viatge

cinema
Terror

Michael Myers torna a celebrar la nit de Halloween