Crítica
música
A la recerca de la quinta essència
Un concert de la formació vocal Qvinta Essençia a l’església del santuari de la Cova de Manresa va iniciar, aquest diumenge, el conjunt d’activitats amb què, al llarg d’aquest 2022, la capital del Bages vol commemorar el pas i l’estada de sant Ignasi de Loiola (1491-1556) entre el 25 de març del 1522 i un dia indeterminat de febrer del 1523 a la ciutat. La idea de fer-ho amb un programa constituït per obres de contemporanis pròxims en el temps a sant Ignasi (Victoria, Marenzio, Guerrero, Fletxa) tenia la seva raó de ser, però la confecció del repertori amb obres renaixentistes i manieristes en forma de petites píndoles (tres seccions de la Missa O Magnum mysterium, l’ensalada La negrina, la villanesca espiritual Niño Dios d’amor herido, entre d’altres) junt amb la selecció de nadales de diferents contrades i temps, va donar com a resultat un amorf programa que no va fer justícia a la qualitat intrínseca d’un conjunt que, des del seu enregistrament de madrigals de Luca Marenzio , s’ha constituït com a referent en el nostre panorama. Però tots sabem que el quartet vocal és l’instrument perfecte per al gènere del madrigal, i la prova va ser la seva excel·lent interpretació de l’esmentada villanesca de Guerrero. Interpretar polifonia religiosa, però, a un per veu, no és la textura millor per a Victoria i encara més si es decideix usar una afinació temperada i no mesotònica. De totes maneres, però, hem d’expressar el nostre convenciment que, ben segur, el quartet anirà trobant la seva personalitat tímbrica i artística per avançar cap a la divisió que els pertoca: la dels conjunts vocals referencials del sud d’Europa en haver fet del seu propi nom la recerca de la subtilesa i l’essencialitat del so: la quinta essència.