Cultura

Més presents que mai

Barcino inicia una nova col·lecció amb un ‘Tirant lo Blanc’ de Martorell a cura de Josep Pujol, i ‘La punyalada’ de Marian Vayreda, a càrrec de Mita Casacuberta

Casacuberta: “És una novel·la obscura, tel·lúrica, plena d’acció i de girs imprevisibles”
Oriol Magrinyà: “Barcino divulgarà els clàssics com un projecte cultural”

El director literari de Barcino Oriol Magrinyà feia mesos que ens anava donant píndoles del nou projecte d’un dels grans segells de la literatura catalana contemporània. Finalment, amb un format modern i edicions a cura dels millors filòlegs, acaba d’aparèixer la nova col·lecció Imprescindibles. Els dos primers títols són Tirant lo Blanc, de Joanot Martorell, la millor novel·la europea del segle XV i un clàssic indiscutible de la literatura catalana, a cura de Josep Pujol, i La punyalada, de Marian Vayreda, obra cabdal de les lletres catalanes però actualment descatalogada, a cura de Margarida Casacuberta.

Tal com ens especifica Magrinyà, amb aquesta nova col·lecció, l’Editorial Barcino, sota el paraigua de la Fundació Carulla, vol potenciar i projectar la literatura catalana com a literatura de primer nivell i ve a cobrir un buit imperdonable en l’oferta editorial en català: “Des de la col·lecció MOLC (1978) no ha existit cap col·lecció que de forma programàtica tingui com a únic objectiu la publicació de grans obres d’autors catalans de tots els temps. Aquesta és l’essència d’aquesta col·lecció, que pretén tornar a posar en circulació obres i autors que fa anys que no es troben amb facilitat o que havien caigut del cànon per raons diverses però tenen prou nivell per formar-ne part.” El catàleg de la col·lecció inclourà obres de tots els gèneres literaris, posant especial atenció a l’equilibri territorial (Països Catalans) i temporal (de l’edat mitjana fins al segle XX) i de restitució de la presència femenina (autores i curadores): “Amb la nova col·lecció, Barcino no només renova i actualitza el seu propòsit fundacional de recuperar, difondre i divulgar els clàssics de la literatura catalana, sinó que ho entoma com un projecte cultural i de país amb voluntat de permanència en el temps. És per això que seran edicions filològicament rigoroses i acurades, des del punt de vista físic i formal; amb acabats i dissenys molt cuidats que converteixin els llibres i la col·lecció en un objecte imprescindible a la biblioteca de qualsevol amant de la llengua i la literatura catalana.”

En l’edició del Tirant lo Blanc Josep Pujol revisa i actualitza la de Martí de Riquer, que ja té més de quaranta anys. Pujol ha consultat, també, els facsímils de les dues edicions antigues (1490 i 1497) i ha tingut en compte totes les altres edicions que se n’havien fet. El resultat és una edició que restitueix el text original regularitzat, l’acompanya de notes lèxiques i culturals i l’encapçala d’un pròleg amè, que faciliten el gaudi d’aquest llibre a tots els lectors del segle XXI. Un glossari i les il·lustracions de l’arnès del cavaller clouen el volum. Aquesta edició anotada pot servir també per comparar-la amb l’adaptació que va fer Màrius Serra fa pocs mesos per a Proa.

Magrinyà indica que per a l’edició de La punyalada, que es va publicar per primera vegada pòstumament el 1904 en una edició molt intervencionista, Margarida Casacuberta ha consultat el manuscrit autògraf de Vayreda, així com les galerades que va poder revisar abans de morir. Ofereix, doncs, un text fidel a l’autor, amb l’ortografia regularitzada i unes notes explicatives que en faciliten la comprensió. El volum es completa amb un postfaci en què Casacuberta dona claus de lectura i noves hipòtesis d’interpretació.

En la introducció, Cabacuberta i Raquel Parera ens diuen que La punyalada és una obra cabdal de les lletres catalanes i la culminació de la producció literària de Marian Vayreda: “Una novel·la plenament moderna que narra la lluita entre dos homes per una dona en el marc del bandolerisme més sagnant que es va viure a l’alta Garrotxa després de les carlinades. En un context en què la pietat i la compassió han desaparegut, assistim a la bestialització de l’ésser humà, a la victòria dels instints més primaris i violents, a la destrucció més absoluta de la civilització per part d’una natura salvatge, totpoderosa i devastadora. És una novel·la obscura, tel·lúrica, plena d’acció i de girs imprevisibles. Si els Records de la darrera carlinada vayredians han estat presentats darrerament com «el western català inoblidable», cal considerar La punyalada com l’obra d’art definitiva.” Des del començament de la novel·la a Sant Aniol, a recuperar pel lector català mitjà, trobem una mentalitat violenta, les tradicions, la desconfiança entre els catalans de les dues bandes de la frontera i una trama tan ben lligada i efectista, que si fos americana la vendrien com un clàssic indiscutible. Aquí, però, som com som.

Fan goig els dos volums, també pel disseny modern i còmode, la tapa dura i la tipografia que trobarem dins l’edició. Al postfaci de La punyalada, Mita Casacuberta fa observacions ben encertades sobre el polièdric Vayreda: “Vayreda pretén demostrar, a través de la seva obra escrita, pictòrica i empresarial –com a gerent de la indústria d’imat-

geria El Arte Cristiano SA– les tesis de Lev Tolstoi en l’assaig Què és l’art? (1896) a propòsit de la funció i el sentit de l’art en l’Europa finisecular, percebuda com a decadent i necessitada de «sang nova», que és com titula Vayreda la seva segona novel·la publicada.”

El tercer volum de la col·lecció serà la poesia completa de Bartomeu Rosselló-Pòrcel, al qual seguiran Dolors Monserdà, Narcís Oller, Fontanella, Ramon Muntaner, Màrius Torres, Isabel de Villena, Àngel Guimerà...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mor Vangelis, compositor de ‘Blade Runner’ i ‘Carros de foc’

BARCELONA

Turner brilla al MNAC

barcelona

Mor Jordi Puerto i Parramon, impulsor de "La sardana de l'any"

Eduard Vicente, nou gerent del Macba

barcelona

Monica Bellucci i Josep Carreras, caps de cartell del 36è Festival Castell de Peralada

peralada

Aventures intrèpides al Sónar

BARCELONA
SEBASTIÀ PORTELL
President de l'AELC, impulsa un seminari sobre autores tealtrals del segle XX

“Avui, ens interessen les autores teatrals del XX”

BARCELONA

Un crim d’estat

Canes

Los Enemigos: Rock sense bestieses

BARCELONA