Cinema

Mamoru Hosoda

Director de cinema animat

“El món real i el virtual són cada cop més a prop”

Un artista el que vol és transformar la societat, i si no és criticat és que no fa bé la seva feina

Mestre de l’animació contemporània, no només de l’anime, Mamoru Hosoda (Kamiichi, 1967) va debutar en la direcció amb Digimon: la película (2000) i ha signat pel·lícules premiades i estrenades arreu del món com La chica que saltaba a través del tiempo (2006), Summer wars (2009) o la meravellosa Mirai, mi hermana pequeña (2019), nominada a l’Oscar al millor film animat. A Belle , estrenat ahir als nostres cinemes (també doblada al català) després d’enlluernar als festivals de Canes i Sitges, retrata una noia òrfena i aïllada socialment que arrasa en una popular xarxa social amb el seu avatar de diva pop.

Al film es diu que la tecnologia treu les millors qualitats de cadascú. No treu els defectes?
Internet és vist sovint com una cosa dolenta i negativa. Jo vaig sovint contra corrent, i el que he volgut reflectir en aquesta pel·lícula és el costat positiu d’internet i la tecnologia. Per exemple, et pots connectar a nivell global, pots trobar problemes que estan ocults... He volgut mostrar els seus vessants positius.
Ha comentat que al principi veia internet com una esperança, però ara hi veu més els perills...
Fa vint anys per a mi internet era esperançador perquè trencava amb el sentit comú que teníem fins aleshores i permetia crear una cosa completament nova. És amb aquest plantejament que vaig crear Digimon: la película. Ara estem en un punt en què el món real i el virtual són cada cop més a prop. Les coses dolentes que hi ha en la vida real són reflectides per internet. En aquest sentit solem dir que internet és dolent i negatiu, i no és així. És la societat i l’ésser humà, que tenen coses negatives i es reflecteixen a la xarxa. El que no ha canviat en l’època actual, i això em fa mantenir l’esperança per a les noves generacions, és que internet pot ajudar a canviar la societat.
Per què l’atrau el conte i la pel·lícula de ‘La bella i la bèstia’?
M’atrau molt per la duplicitat. La bèstia té aquest doble vessant: de cara a l’exterior és un personatge violent, però en el fons és bo, té un cor molt gran. Internet també té aquesta duplicitat. Les persones en la vida real tenim una cara amable que és la que volem mostrar, però en el fons de dins nostre tenim una part que no mostrem a la societat, i de vegades es mostra a través de les xarxes socials o internet. Aquesta duplicitat és el que vaig pensar que permetria lligar bé el mite de La bella i la bèstia amb el món virtual en aquesta pel·lícula.
Com van treballar les cançons que canta la protagonista en el món virtual, que són tan importants en la trama?
Per crear aquesta pel·lícula, en què les cançons són l’eix principal, vaig anar a Disney i vaig preguntar com ho feien. Em van explicar que normalment creen primer la cançó i a partir d’aquí fan l’storyboard. Això és perquè la cultura nord-americana està molt acostumada a crear música. A la cultura japonesa, la creació musical ens costa. És per això que el que hem fet en aquesta pel·lícula és crear cada escena i després compondre i adaptar la cançó a l’escena.
A la pel·lícula es diu que només quan ets famós et critiquen. Pensa que és així?
Un artista que no és criticat no és un artista. El que vol aconseguir és donar un missatge, transformar una societat, influir-la, i en el moment que provoques aquesta transformació evidentment que ets criticat. Si no, és que no estàs fent bé la teva feina. Per a un artista que tingui un missatge de fons, és important que hi hagi aquesta discussió.
Quines són les seves influències de l’animació nord-americana i japonesa?
Dels japonesos, Shigeyasu Yamauchi, Hayao Miyazaki, Katsuhiro Otomo... I dels nord-americans, Glen Keane, fa trenta anys que l’admiro.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia