Música

Mishima

El grup reapareix cinc anys després del seu últim disc amb ‘L’aigua clara’, una exploració del “moment en què ens trobem com a espècie”

“L’amor és un misteri que no resoldrem mai”

El confinament va semblar una caricatura del moment en què es troba la humanitat

Gairebé cinc anys –i una pandèmia– després d’Ara i res, Mishima reapareix amb el seu novè disc en 22 anys de trajectòria, L’aigua clara , gravat, com els dos anteriors, sota les ordres del productor Peter Deimel, als Black Box Studios de la Vall del Loira i nodrit amb deu cançons, una de les quals, Ens crèiem únics, amb versos de Joan Vinyoli, i una altra, adaptació al català del The book of love, de The Magnetic Fields. David Carabén, ànima d’una banda que completen Marc Lloret al piano, Dani Vega a la guitarra, Xavi Caparrós al baix i Alfons Serra a la bateria, ens atén en un bar de l’avinguda Diagonal.

El títol del disc s’extreu d’una de les estrofes del primer tema, ‘El gran lladre’, “una altra cançó d’amor d’algú que mai n’ha sabut treure l’aigua clara”. Vol dir que algú n’ha tret mai l’aigua clara, però, de l’amor?
No, jo crec que no, i considero que el que és xulo, o intel·ligent, de la vida és precisament aquesta actitud. Entendre que l’amor és un misteri que no resoldrem mai, que et fa estar, però, completament fascinat.
“Només hi ha l’amor, només hi ha la mort i l’amor, que siguin veritat”, canta en una altra cançó.
Sí, que, de fet, és com comença Tristany i Isolda. O d’on beu, al capdavall, tota la cultura popular. Fixa’t en Guns N’ Roses mateix, per exemple. Pistoles i roses, mort i amor. La cultura pop, entenent-la, com feia [l’historiador de l’art] Erwin Panofsky, com a cultura popular després de l’era de la reproductivitat tècnica, no fa més que convertir en píndoles el missatge del romanticisme.
Què era el més important que li calia dir en aquest disc?
No ho sé. Tots els discos que fem són estratègies per conviure amb aquests misteris, intents per entendre una mica millor de què va tot això. Com que no ho aconseguim en fem cançons, que són formes que no es resolen en elles mateixes però que, almenys, són formes, un pas més cap a l’enteniment.
Dues de les cançons del disc tenen nom propi: Lee Sedol i Mia Khalifa.
Són dos personatges que s’han trobat en un moment de la història i que han esdevingut metàfores de moltes coses. De Mia Khalifa, filla de libanesos que va triomfar en el món del porno tot i haver-s’hi dedicat només tres mesos, vaig veure’n una entrevista en què explicava per què havia abandonat aquest món. Parlava d’aquesta era en què ens trobem, en què tothom està tancat a casa, sense confrontar-se amb l’altre, lligant a través de les xarxes, vestint-se del que no és i, després, molt probablement, penedint-se’n i amb anhels per recuperar una idea un xic més analògica de la identitat. Aquesta noia, en la seva decepció, crec que tocava molts nervis del moment actual que podem compartir tots. Cada pas endavant de la humanitat té els seus forats. El desenvolupament tecnològic, per exemple, ens ha permès recuperar amics del passat o flirtejar més enllà de la nostra realitat física. Hi trobes tresors, però, després, tornar a casa costa més.
Lee Sedol, en canvi, era un jugador professional de ‘go’, joc de taula d’estratègia xinès, que es va retirar al·legant que, amb un domini cada vegada més gran de la intel·ligència artificial, mai no podria ser el millor. “El dia que va perdre el Lee la humanitat sencera va envellir”, canta ara vostè.
És tan humà crear una intel·ligència artificial per practicar un joc de taula com resistir-se al fet que un objecte et superi en la pràctica d’una disciplina que consideraves que era una metàfora ben vàlida de la intel·ligència humana. Quan veus que una màquina et supera, què en fas, de la teva idea d’humanitat?
Cinc anys després del seu, fins avui, últim disc, és una banda molt diferent, Mishima?
No, almenys en allò bàsic. Sí que ho som, veig, dels Mishima de L’amor feliç o Ordre i aventura, discos, ara bé, que continuo estimant-me molt. Tinc la sensació que, dels nou discos que hem fet, aquest últim és el que sona millor.
En l’anterior es proposava ser més ‘planer’ i es parlava molt d’una ‘depuració’ del so del grup.
Sí, perquè, amb L’ànsia que cura, el primer disc que vam gravar a França, buscàvem una certa línia clara, per dir-ho en termes del món del còmic. Fins aleshores em sentia més còmode jugant a confondre significats que no pas narrant. En aquest últim disc, en canvi, m’he deixat endur per l’interès per explorar aquest moment en què ens trobem com a espècie, aquest estadi de l’evolució tecnològica en què la reclusió forçosa del confinament, més que una excepció, va semblar una caricatura del moment en què es troba la humanitat.
De quina manera la pandèmia ha colpit Mishima?
Ens hem hagut d’endeutar moltíssim per gravar aquest disc, ja que normalment els financem amb els concerts que fem al desembre a la Sala Apolo. La situació, en aquell moment [desembre del 2020], però, era complicada i molta gent va retornar les entrades, amb la qual cosa vam poder pagar les despeses dels concerts i prou. La vocació, però, no l’hem perdut. La música és una droga molt exigent a la qual estem ben enganxats.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA
música

Ramoncín i Marky Ramone actuaran a La Mirona, que obrirà el curs amb el segon Mirorock

salt
Cultura

Mor als 43 anys el DJ i productor musical barceloní Víctor Palomo

música

Les festes de la Mercè homenatjaran Zeleste amb un gran concert

barcelona
cinema

‘Segundo premio’, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, lluitarà pels Oscar

Barcelona

Juls publica ‘Papallones’, el primer single del seu àlbum de debut

GIRONA
TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC