Un trio com cap altre
Bateria, acordió, vibràfon i electrònica són els atípics ingredients de Zb·Yu·Ra, trio format per un català, un polonès i una taiwanesa
Entre el jazz contemporani i la música lliure improvisada, el trio va néixer fa 3 anys a Girona
El bateria banyolí Ramon Prats, un músic que ha demostrat àmpliament la seva versatilitat en projectes tan diferents com ara Duot, MAP, Movin’ Wes o Morgat Morgat, ja havia treballat per separat amb el polonès Zbigniew Chojnacki (acordió i electrònica) i la tailandesa Yuhan Su (vibràfon), ell més vinculat al món de la lliure improvisació, ella a l’escena del jazz contemporani de la seva ciutat adoptiva, Nova York. Ramon Prats és el bateria del seu quintet durant les gires que ella fa a Europa i Portugal, com la que aquest mes la portarà un parell de cops a Barcelona, a Robadors23 (dia 19) i al Milano (22).
Gràcies a una de les residències internacionals promogudes per la Marfà, el Centre de Creació Musical de l’Ajuntament de Girona, tots tres hi van poder estar treballant durant una setmana en un projecte del qual no sabien molt bé què podia sortir: “No teníem cap referent d’un altre trio com aquest, amb acordió, vibràfon i bateria, més electrònica. Era un salt al buit, però sabíem que aquesta conjunció ens portaria a algun lloc”, explica Prats. Al final, el problema no va ser la manca de precedents, sinó la pandèmia, que va ajornar dues vegades la presentació en directe del trio, batejat finalment amb les dues primeres lletres del nom propi de cada component, Zbigniew, Yuhan i Ramon, o sigui Zb·Yu·Ra. La primera presentació frustrada va coincidir amb l’etapa de màxima cancel·lació de concerts; la segona, quan ja era possible organitzar actuacions en públic, perquè Yuhan Su no podia sortir dels Estats Units en aquell moment, també pel virus. I ara, a la tercera, arriba finalment el moment de saber com sona aquest Zb·Yu·Ra, que avui dijous actuarà a L’Anthropo de Perpinyà, demà al Mercat de Música Viva de Vic, dissabte al Jamboree de Barcelona i diumenge a l’Auditori de Girona. Però no s’acaba aquí el periple de Zb·Yu·Ra, que oferirà al novembre un concert a París i que ja preveu la gravació d’un disc, entre altres iniciatives que vaticinen una llarga vida per al trio, a pesar d’aquests tres primers anys de vida marcats per la incertesa i la distància forçosa dels seus tres components.
“De fet, hem mantingut el contacte i no hem parat de treballar junts durant tot aquest temps, en el terreny virtual. Fins i tot pot arribar a semblar contradictori, perquè aquesta és una música molt de directe i, en canvi, pots fer molta feina abans. Durant tot aquest temps, hem parlat, hem assajat i hem escoltat música junts, i aquesta setmana que estem tocant junts a Banyoles estem notant que hem fet un pas endavant molt gran respecte a la trobada del 2019. Hem recuperat material d’aquelles primeres sessions, quan teníem les orelles molt verges, però ara és més fàcil muntar les coses perquè tenim més en ment el trio i les seves possibilitats després de tots aquests mesos treballant en la distància.” Evidentment, no és fàcil adjudicar una etiqueta estilística a un trio com aquest, tot i que, lògicament, per la filiació dels seus membres el discurs sonor de Zb·Yu·Ra es mou entre el jazz contemporani i la música lliure improvisada, que a pesar del que pensi un profà no és ben bé el mateix. “Hi ha moments més estripats i moments més melòdics. És un tipus de formació que t’ofereix un gran ventall tant de dinàmiques com de textures”, explica Prats.
Prats, que aquest mes acabarà oferint 13 concerts amb diferents formacions –també amb Tenorism, Juan de Diego, Cycles i Toni Vaquer Sextet–, té també previst, ja per al 2023, un nou disc de Duot, el seu tàndem amb el saxofonista Albert Cirera, enregistrat amb un quartet de corda portuguès (Duot with strings), i també està treballant en el proper disc del singular grup banyolí de pop-rock Morgat Morgat. Realment, no hi ha qui el guanyi en versatilitat.