Cinema

Mares adolescents

Pilar Palomero presenta ‘La maternal’ a Sant Sebastià, on també es projecta a concurs un film, ‘Pornomelancolía’, sobre un ‘sex influencer’ mexicà

El film japonès ‘Hyakka’ (Cent flors) ha aportat molta sensibilitat a la secció oficial

A mesura que hi ha més dones directores, el cinema aborda temes relacionats amb l’experiència femenina que, en tot cas, només havien sigut esbossats des d’una perspectiva masculina superficial tot usant-los com a element purament dramàtic. Amb La maternal, film presentat ahir a concurs dins de la secció oficial del Festival de Sant Sebastià, la saragossana Pilar Palomero posa en el centre un tema de manera realista: el cas d’adolescents que, pertanyents a famílies més o menys desestructurades i sovint víctimes d’una masculinitat violenta o irresponsable, han d’afrontar la maternitat (l’avortament és desestimat o no és possible perquè no han sabut de l’embaràs fins que estava molt avançat) vivint-la amb estranyesa i patint rebuig social.

En el seu segon llargmetratge, després d’evocar amb Las niñas la pròpia adolescència a la Saragossa de principis dels anys noranta, Palomero ho aborda amb una solista (una nena irada contra la seva mare, propietària d’un bar de mala mort a Los Monegros, i el món en general interpretada per la debutant Carla Quilez, descoberta en un video d’Instagram en què balla reggaeton) i un cor d’actrius que, en certa manera, s’interpreten elles mateixes evocant experiències semblants a les seves: unes joves que Palomero va incorporar al rodatge després que l’ajudessin a documentar-se per realitzar un film que, de fet, és una ficció on palpita el document sociològic. També va ser assessorada per responsables de centres que acullen adolescents en tals circumstàncies.

A la secció oficial a competició també va presentar-se ahir Pornomelancolía, film de l’argentí Manuel Abramovich amb un protagonista, el mexicà Lalo Santos, que, a través de les xarxes socials, ha acusat el director de no haver-lo cuidat prou durant el rodatge i d’haver-lo explotat, fent coses que no volia, mentre es trobava en una situació de vulnerabilitat. Potser sí. El cas és que, en principi, Santos s’interpretaria ell mateix: un sex-influencer que exhibeix a Instagram imatges del seu cos, i sobretot del seu penis, destinades a voyeurs homosexuals. Potser no li ha agradat prou un retrat que, paradoxalment, es fa sense cap distanciament crític i amb una certa complaença en l’exhibicionisme d’un personatge que, tanmateix, pateix una solitud procliu a la malenconia.

Als seus antípodes, el film japonés Hyakka (Cent Flors) ha aportat molta sensibilitat a la secció oficial: Genki Kawamura hi explora amb cura la relació entre una dona, que perd la memòria a causa de l’Alzheimer, i el seu fill, que recorda una cosa que no li pot perdonar. Els humans estem més fets de memòria o d’oblit?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona