Música

Crítica

música

Realitat paral·lela

Hi havia expectació, aquest cap de setmana, a L’Auditori de Barcelona amb la presentació de Ludovic Morlot (Lió, 1973) com a nou director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Un nomenament que s’afegeix a l’enèsim intent de reimpulsar una orquestra de la qual l’únic clar, ara per ara, és que toca a Barcelona i en un parell de ciutats catalanes per temporada. Anomenar-la nacional s’acosta a la categoria de l’oxímoron quan es menysté, en el concert inaugural, la música dels nostres compositors, es programen sopranos estrangeres i, en un dia tan assenyalat i significatiu com el cinquè aniversari de l’1 d’octubre, l’orquestra nacional no pensa a fer res especial per a l’ocasió. És un exemple flagrant que l’OBC és una orquestra que viu en una espècie de realitat paral·lela. És la realitat paral·lela d’escollir una extraordinària obra com Let me tell you (2013), de Hans Abrahamsen (1952), però que resulta d’una dificultat extrema que depassa per complet el nivell orquestral a jutjar pel discret resultat sonor assolit. Malgrat comptar amb la presència estel·lar de la soprano nord-americana Audrey Luna, la cosa va estar absoluta mancada de la màgia i refinament d’una obra considerada, segons el parer de diferents crítics i musicòlegs, com una de les millors obres musicals del segle XXI.

Una mica millor van anar les coses amb la Simfonia núm. 4 en Sol major de Gustav Mahler (1860-1911), en bona part perquè la clau de l’edifici, el lied Das himmlische Leben, va tenir en Carolyn Sampson una aliada magnífica per poder sortir del concert amb un somriure als llavis. Fins a l’arribada del quart moviment, la veritat és que la música va costar que fluís i va estar mancada d’una entitat i una personalitat pròpia. Cal donar un vot de confiança a Ludovic Morlot, per prestigi i trajectòria, però hi ha molta feina a fer per començar a superar aquesta condició de realitat paral·lela de la nostra orquestra nacional.

OBC
Director: Ludovic Morlot
L’Auditori (Barcelona), 1 d’octubre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Salt

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier

Fenosa, l’escultor de la natura

El Vendrell
cinema - comèdia

Tres generacions de dones unides per la tragèdia