Cultura

Crítica

cinema

El malson americà

Aviat farà deu anys, el 2013, James Gray va presentar a Canes The immigrant, un film que, ambientat a Nova York a principis dels anys vint del segle XX, posa en qüestió la idea dels EUA com a terra de la gran promesa. Passats nou anys, després de narrar les aventures de l’explorador britànic Percy Fawcett a l’extraordinària La ciutat perduda de Z i de perdre’s una mica en l’espai amb Ad Astra, el cineasta va tornar a Canes amb una altra pel·lícula sobre el “malson americà”: Armageddon Time.

En aquesta ocasió, amb una narrativa clàssica sòbria i elegant, remet a la memòria de la iniciació en la seva adolescència, que, viscuda al barri Queens de Nova York, va coincidir amb l’arribada de Reagan a la presidència del país. No s’ha de suposar que les experiències de Paul Graff, protagonista del film, siguin les mateixes que les de Gray, però hi ha una identificació amb la sensibilitat artística (Paul prefereix dibuixar que preparar-se per ser competitiu) i amb la sensibilitat social de qui adquireix consciència de ser un privilegiat. L’avi Aaron (Anthony Hopkins) li explica que la seva mare va arribar als EUA fugint de la persecució dels jueus a Ucraïna durant la II Guerra Mundial. La seva família ha aconseguit un benestar als EUA, però Paul és sensible al malestar d’un adolescent afroamericà del qual es fa amic: algú que sap que té totes les de perdre i que es disposa a pagar pel robatori comès amb Paul. Aquest hi consent, però, com Gray, no podrà ignorar que viu en una societat racista plena de desigualtats. Reagan i Trump, el pare del qual apareix com a personatge fent un discurs per als triomfadors, representen els temps d’Armageddon: una catàstrofe apocalíptica.

Armageddon Time
Director: James Gray
EUA, 2022
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.