Altres

La mandíbula de Banyoles seria d’un híbrid de neandertal i sapiens

Un estudi científic conclou que la mandíbula de Banyoles seria el fòssil d’Homo sapiens més antic d’Europa. La recerca, feta per investigadors americans, espanyols i de la UdG, afirma que les restes descobertes en una pedrera l’any 1887 no són d’un neandertal, sinó que podrien atribuir-se a un Homo sapiens o bé a un híbrid de les dues espècies. Això posa damunt la taula “que una altra espècie diferent a la dels neandertals va habitar el continent molt abans del que s’ha constatat fins ara, cosa que pot representar l’evidència més primerenca de la presència d’Homo sapiens a Europa”. Datada en un període que s’estén entre 45.000 i 66.000 anys enrere, la seva situació dins l’evolució humana és un misteri. Ara, la recerca publicada a la revista Journal of Human Evolution refuta el que es creia fins a l’actualitat.

Segons explica el Museu Arqueològic de la ciutat, la major part dels antropòlegs sí que coincideixen a dir que correspondria a una dona d’entre 40 i 50 anys amb molt desgast dentari (perquè menjava molt de peix sec o bé perquè mastegava contínuament pells d’animals per adobar-les). La clau de volta d’aquest nou estudi, basat en un model virtual 3D, ha estat una nova anàlisi de les restes. Els resultats han estat sorprenents perquè no comparteix els trets morfològics distintius dels neandertals. Encaixa millor amb les dels Homo sapiens però li falta mentó. Per això els autors consideren que la hipòtesi “més probable” per explicar l’anatomia especial del fòssil és que seria un híbrid entre les dues espècies que fins ara era desconegut.

Les cares diverses del ‘true crime’