El llop i les caputxetes
L’adaptació de ‘Terra baixa’ que s’ha fet arran del ‘reality’ aixeca suspicàcies entre els professionals
L’èxit televisiu d’‘El llop’ ha portat a una gira de 26 funcions que han arraconat altres produccions professionals
Al conte, un caçador salva la Caputxeta del llop. En l’adaptació, Manelic ataca i mor el llop abans de viatjar, lliure, cap a Terra Alta. Als teatres de Catalunya, la producció d’El llop, dirigida per Àngel Llàcer, s’ha endut bona part del ramat de produccions professionals perquè molts ajuntaments han programat fins a 26 funcions d’aquesta producció, valorada en 9.500 euros per una sola funció. Des de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (Aadpc) ja van advertir que, abans de fer-se aquesta gira, calia que complissin amb els mínims de contractació, per molt que sigui un muntatge fet a partir d’actors amateurs per no incidir en una competència deslleial.
El llop va ser un concurs en clau de telerealitat que va tenir un èxit notable a TV3. Sorgia d’un concurs de projectes que va liderar Minoria Absoluta. La demanda a la televisió de molts ajuntaments va fer que es plantegés, a posteriori, cobrir una gira. I va ser llavors quan es va encarregar a La Perla29 (la productora Bet Orfila era una de les col·laboradores fixes). El projecte també ha entrat en el programa.cat de la Generalitat, que cobreix pagaments per a equipaments mitjans de tot Catalunya. La comissió assessora, segons fonts de Cultura, “valora la professionalitat de les propostes que es presenten a la llista d’espectacles en viu, així com els costos en relació als formats”. A través del programa.cat se’n van demanar 15 sessions i s’han confirmat 13 funcions a 9 municipis. Ha acaparat part del mercat? Per la productora Bet Orfila, és indiferent, perquè les funcions s’han cobert amb la taquilla, gràcies a les altes ocupacions. Però no es té en compte el preu de l’entrada (que, tot i omplir, no cobriria una despesa notable perquè era una producció ambiciosa). El llop s’ha representat, de setembre a novembre, a Olot, Terrassa, Cervera, Lleida, Valls, Castelldefels, Centelles, Igualada, Vilafranca, Tàrrega, Torroella de Montgrí, Tarragona, Sabadell, Sant Celoni, Mollet, Castellar del Vallès. Riudoms, Figueres i Girona.
Àlex Casanovas, president de l’Aadpc, considera que és una producció amateur que ha irromput en la cartellera en un moment d’imprescindible recuperació postcovid. Pel director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, El llop és també una proposta amateur però que s’ha d’entendre com a “excepcional”. En les funcions de Girona, que tancava la gira, es percebia molt públic que accedia per primer cop al Municipal. I això, com les bones audiències de la televisió, va obrir una porta als nous espectadors. El resultat final, però, denotava moltes desigualtats actorals entre els intèrprets i una adaptació més aviat gratuïta.