Arts escèniques

Crítica

teatre

Coralina: “Parlem de coses alegres”

Broggi té mà per la textura italiana, entre escandalosa i emocional

Doncs sí. Aquesta Coralina és com una amable cançó d’estiu. Les costures antigues, que ressegueixen els arquetips de la Commedia dell’arte l’allunyen dels temes enganxifosos de barrila. Tira més de melodia calmosa amb tornada que eixoriveix l’escena. La protagonista diu al seu amo: “Parlem de coses alegres”, i, amb la broma, va posant cada abús al seu lloc. I el públic aplaudeix satisfet i corejaria, de grat, la cançó estival d’anunci de vi blanc fresc o cervesa artesanal.

Mireia Aixalà s’estrena a La Perla 29 amb un personatge antagònic a la seva dona egoista d’Amèrica. En l’escena, es percep que els intèrprets estan còmodes en el joc del teiatro clàssic i però també en el de la metateatralitat fina i directa. Aquest plaer d’actuar es transmet a la platea que, ja d’entrada, hi entra molt predisposada. Aixalà és una més de la família; l’integren com ja van fer amb Enrico Iannello a Filumena Marturano.

Goldoni dona la batuta a una serventa, generosa i espavilada, que troba els ressorts per recompondre l’equilibri en la família a què serveix des de sempre. No hi té enveja ni cobdícia. Celebra la seva identitat de serventa en contraposició a una Beatrice (Rosa Gámiz), d’un egoisme simpàtic. L’amor té una notable tirada en aquest treball, però la gana empeny amb més força. I aquí el paper dels criats (Joan Arqué i Ireneu Tranis) fan riure i divertir amb la peripècia més exagerada al costat de l’amor hiperbòlic del fillastre (Jaume Viñas).

Oriol Broggi, amb la seva senzillesa, deixa que els intèrprets brillin i, quan la peça pot caure en un bucle que destensi l’interès, hi fa un nus contemporani i estira el que penjava. El director té mà per a la textura italiana, per a aquell regust mediterrani entre escandalós i emocional. Per això, només es poden parlar de “coses alegres” quan ens referim a aquesta obra, el segon Goldoni a la Biblioteca després de L’hostalera, en aquella ocasió dirigida per Pau Carrió.

Coralina, la serventa amorosa
Autoria: Carlo Goldoni
Direcció: Oriol Broggi
Intèrprets: Mireia Aixalà, Joan Arqué Solà, Xavier Boada, Rosa Gamiz, Clara de Ramon, Xavier Ruano, Sergi Torrecilla, Ireneu Tranis, Ramon Vila, Jaume Viñas
Dijous, 1 de juny (fins al 28 de juliol), Biblioteca de Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà