Cultura

Sònia Casas s’endú el Premi Nèstor Luján amb una novel·la sobre Gaudí

‘Retorn als orígens’ fa un retrat de l’amistat de l’arquitecte i Eduard Toda a mig camí entre realitat i ficció

És d’aquells títols on, tirant de tòpic, no se sap ben bé en quin punt és la realitat la que mana o, per contra, és la ficció qui ho porta.La periodista Sònia Casas proposa aquest joc a Retorn als orígens, una història que retrata l’amistat d’Eduard Toda, el primer egiptòleg d’Espanya i l’arquitecte Antoni Gaudí, i que s’ha endut el XXVII Premi Néstor Luján de Novel·la Històrica, dotat amb 6.000 euros. La mateixa autora explica que el relat va començar a prendre forma després que la revista Sàpiens, de la qual va ser cap de redacció durant 15 anys, publiqués un reportatge sobre un paratge a prop de Reus, conegut com el Coll de Desenrocada, amb la muntanya piramidal del Collet Rodó, un espai preservat d’interès local, que podria haver estat font d’inspiració per a Gaudí. Amb aquest fil argumental inicial, el llibre narra en dues trames històriques diferents l’amistat que van mantenir des que es van conèixer a l’escola Gaudí i Toda i com van descobrir en una de les seves aventures juvenils un misteriós gravat prehistòric a les muntanyes properes al castell d’Escornalbou. Uns quaderns ficticis perduts per l’arquitecte, afegeixen més ingredients a una trama que l’escriptora ha anat trenant després de submergir-se en la vida de tots dos, i que l’ha dut també a visitar sobre el terreny tots els edificis i paratges que apareixen en l’obra.

Convocat per Columna Edicions, el Néstor Luján és el primer i únic premi de novel·la històrica en català, creat el 1997, dos anys després de la mort del periodista i escriptor Néstor Luján. En aquesta edició, el jurat estava format per Glòria Gasch, Tin Luján, Vicent Sanchis, Jaume Sobrequés i Maria Carme Roca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Música

Victòria dels Àngels i Alícia de Larrocha, al Palau Robert

Barcelona
Cinema

El Truffaut dedica un cicle de la Filmoteca excepcional a Kubrick

Girona
CULTURA

Mor als 90 anys David McCallum, estrella de la televisió als EUA

música

Santi Vendrell estrena ‘single’ i videoclip al web d’El Punt Avui

girona
LLIBRES

Joaquim Nadal destapa la confitura dels records

Girona

Todd Haynes: “M’interessa la complexitat”

sant sebastià
LA CRÒNICA

Cor de Teatre: fita i emoció dels 25 anys

Visions molt pessimistes sobre la condició humana

sant sebastià
Crítica
música

Tocar fusta i cordes