Arts escèniques

arts escÈniques

El torneig del Temporada Alta suma 100 autories

Aleix Fauró, Sergio Baos, Amparo Vayà, Pau Coya, Isis Martín, Gemma Rodríguez, Frank Bayer i Lali Álvarez són els participants en el XIII Torneig de Dramatúrgia. Amb ells, el Temporada Alta suma 100 autors, que han participat en una festa de reivindicació festiva de l’autoria. El 2011 no creien que fos possible fer-ne una segona edició, però l’èxit ha fet que s’hagi anat multiplicant a La Planeta ininterrompudament i que s’hagi exportat a molts altres territoris com ara el País Valencià, les illes Balears, Madrid i Buenos Aires. I ho tornarà a presentar una dramaturga –anteriorment, ho havien fet Jordi Casanovas, Cristina Clemente i Meritxell Yanes–. Enguany, es deixa de projectar per Zoom, perquè, tot i que va ser una solució per a la pandèmia, ja hi havia baixat molt l’assistència.

Els combats comencen dilluns vinent i s’allarguen fins al 4 de desembre. Els guanyadors els tria el públic per votació popular. Enguany s’arriba al centenar perquè en la desena edició es va decidir rescatar quatre autors que ja hi havien participat anteriorment (si haguessin estat nous, enguany s’arribaria a les 104 autories). És evident que la quantitat d’autories permet garantir moltes més edicions. Des de fa alguns anys, s’incorporen al paquet de vuit autors els guanyadors dels tornejos de València i de les illes Balears. Enguany, a més, també s’hi admetrà Sergio Baos, el guanyador del primer torneig a les Balears, que no havia tingut la possibilitat de participar-hi. El centenar de textos que s’hi presenten tenen una durada d’uns 40 minuts. Tot i que mai es va pensar aquest joc com un primer pas per a la producció d’un text (que s’havia d’allargar), Narcís Puig, membre de l’equip artístic del Temporada Alta, calcula que han acabat creixent com a nova producció “entre deu i vint títols”, alguns de tan sonats com l’Smiley de Guillem Clua i El crèdit de Jordi Galceran. Però també n’hi ha d’altres com ara Monopoli, de Mar Monegal, i Red pontiac, de Pere Riera. En les primeres edicions, es van promoure els enfrontaments intergeneracionals. Va venir molt més tard el compromís que el torneig fos paritari. De tota manera, la victòria de les autores és una constant des del 2015 (quan va guanyar Clàudia Cedó): de les dotze edicions que s’han fet, vuit han permès guanyar el sopar a Can Roca (tots els premis són regals) a les autores.

Retrat mordaç

Teatre Nu, de Sant Martí de Tous, s’ha atrevit a aixecar la producció Els ossos de l’irlandès, que va escriure Víctor Borràs (i que és premi Frederic Roda de text, que concedeix l’Institut del Teatre, i també Quim Masó a la producció, que atorga el Temporada Alta). L’obra té prevista funció el 20 d’octubre al Teatre de Salt i, posteriorment, farà temporada al Teatre Akadèmia (des del 15 de novembre al 10 de desembre). El text descriu tres amics, superats els 40 anys, que han de resoldre un secret que han amagat durant molt temps. S’adonen que han deixat de ser els herois de l’institut i que han passat a tenir unes vides més aviat anodines. L’obra succeeix en un ambient rural, tot i que tothom pot empatitzar amb el perfil dels personatges, expliquen. Borràs s’ha inspirat en una dramatúrgia irlandesa, en què es treballa més la dificultat de comunicar-se dels personatges que la trama que els té atrapats. Xavier Ricart ha dirigit tres actors que, com Borràs, alternen la feina a Barcelona amb la vida més pausada als seus pobles natals Catalunya endins: Ivan Benet, Norbert Martínez i Ernest Villegas. Tot l’equip, a més, coincideix amb les coordenades dels seus personatges (llarga amistat entre ells i de la mateixa generació). És una comèdia negra que desperta grans riures, però alhora mossega a la part més vulnerable. Fa un retrat cru de perdedors, de persones desorientades.Teatre Nu (habitual en produccions familiars o de petit format) s’ha atrevit a afrontar una notable producció, tot i que, enguany, el TNC no figura entre els coproductors. Ja hi ha establert per a les bases del 2023 que la propera producció guanyadora del Quim Masó s’estrenarà al Grec del 2024 i es podrà veure al Temporada Alta, a la tardor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid