Cinema

Cultura

Les dones i el català guanyen pes al cinema en un any rècord

Les cineastes han dirigit el 48% de les 81 pel·lícules candidates als premis Gaudí 2024

La versió original catalana suposa un 40% de la producció cinematogràfica

Els premis Gaudí, que es lliuraran el 2 de febrer del 2024, baten el rècord de participació, amb 81 pel·lícules candidates. La setzena edició marca també un màxim històric en films dirigits per dones, un 48% (35% l’any passat), i el català recupera terreny com a llengua original, amb un 40% de produccions en VOC. Les xifres les ha fet públiques avui l’Acadèmia del Cinema Català, que aquest vespre celebra la tradicional Festa de Candidates a l’Antiga Fàbrica Damm.

En un any excepcional, pel que fa a la producció cinematogràfica, encara hi ha més fites remarcables: el pressupost mitjà de les pel·lícules en versió original catalana s’ha duplicat en dos anys, passant de 720.000 euros el 2021 a 1,4 milions enguany; la mitjana dels pressupostos de pel·lícules signades per directores és de 2,2 milions d’euros, i d’1,3 en films dirigits per homes, i a l’apartat de llargmetratge animat es bat el rècord amb cinc títols aspirants (hi ha hagut anys en què no n’hi havia cap, o només un).

El nombre de llargmetratges de ficció en versió original catalana, que opten al Gaudí a la millor pel·lícula, puja a tretze, en aquesta edició, només un per sota de l’edició del 2020. Els llargmetratges de ficció en altres llengües, en canvi, han pujat en aquest període dels 15 als 25. La suma total de llargs de ficció marca un rècord, també, amb 38 títols.

La primera volta de les votacions dels acadèmics comença demà. La lectura de nominacions als Gaudí tindrà lloc a La Pedrera el 12 de desembre i la gala es farà el 4 de febrer i tornarà al parc de Fòrum, al CCIB - Centre de Convencions Internacional de Barcelona, presentada per Maria Rovira i Ana Polo, creadores del popular podcast Oye Polo.

Entre els llargmetratges de ficció en versió original catalana d’aquesta edició hi ha Els encantats, d’Elena Trapé; Creatura, d’Elena Martín Gimeno; Unicorns, d’Àlex Lora; Saben aquell, de David Trueba; La imatge permanent, de Laura Ferrés Moreno; Quest, d’Antonina Obrador, i Ruta salvatge, de Marc Recha. En altres llengües, hi ha els llargmetratges 20.000 especies de abejas, d’Estibaliz Urresola; Un amor, d’Isabel Coixet; Las buenas compañías, de Sílvia Munt; Upon Entry, d’Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez; El maestro que prometió el mar, de Patricia Font...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Christina Rosenvinge, la filla pop de la poetessa Safo

GIRONA

Els estius medievals de Domènech

CANET DE MAR
MÚSICA

Verdcel indaga en “l’herència andalusina” a ‘Petricor’

BARCELONA
fotoperiodisme

Viatge fotogràfic als principals conflictes

GIRONA
La crònica

El circ guanya a les altures

COMMEMORACIONS

L’Any Guimerà es posa en marxa en un acte a El Vendrell

BARCELONA
COMUNICACIÓ

Celebrem 45 anys de la sortida del Punt-Diari compromesos a guanyar el futur

GIRONA
MÚSICA

Curtcircuit s’expandeix pel País Valencià i les Illes

barcelona
ART

L’exposició ’Miró-Picasso’ tancarà diumenge amb una previsió de 485.000 visitants

BARCELONA