Cultura

música

En un cafè d'Istanbul

Amb els músics suant, a fregar del públic, envoltats pel fum de les pipes, amb un sorollós i persistent murmureig de fons i el dringar de copes i ampolles. Així s'haurien de servir les músiques de gitanos que l'Istanbul Oriental Ensemble va fer sonar als peus de la catedral de Girona. Tal com se servien a tombant del segle XIX en algun dels nombrosos cafès que poblaven els barris baixos de la ciutat que dóna nom al grup. I a l'escenari de les escales de la Catedral la distància era massa gran, insalvable, per a unes melodies que demanen que el públic senti l'alè del cantant, per a uns ritmes que han de fer vibrar físicament els oients. Així és com ho van viure l'any passat els pocs privilegiats que van escoltar el grup de Burhan Oçal tocant a recer del bar L'Arc, on s'havien refugiat de la tempesta que havia obligat a cancel·lar el concert previst a l'exterior. Enguany la climatologia va ser benèvola amb l'organització però el recital, transportat fora de l'ambient tavernari, perdia tota aquella autenticitat que l'atzar li havia atorgat l'any anterior. La música sonava ara d'una manera molt més profilàctica, sensació reforçada pel fet que tots els instruments melòdics del grup sonaven per línia, no per micro, és a dir, que estaven electrificats: ja és ben sabut que els músics gitanos no fan fàstics a totes aquestes artificiositats si els ajuden a carregar d'energia i estridència les seves interpretacions. Però tots aquests petits obstacles no van impedir que el grup d'Istanbul, sobretot cap a les acaballes del concert, aconseguís inocular al públic tota l'esbojarrada joie de vivre de les músiques dels gitanos de Tràcia. Només calia veure el noble i virtuosístic qanun sonant a voltes com una guitarra stick i amb ressonàncies salseres i flamenques, per adonar-se que en aquesta tradició musical la regla principal és que no hi ha regles. No és casual doncs que, arrossegat per un tan bell llibertinatge musical, el públic acabés dempeus i ballant al ritme que els dictaven els músics de Burhan Oçal.

Intèrprets: Burhan Oçal (percussions i direcció) i l'Istanbul Oriental Ensemble. Lloc i dia: Escales de la Catedral, divendres 10 de juliol. Festival de Músiques Religioses de Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Agustí Villaronga tancarà el festival Most amb l’estrena d’‘El ventre del mar’

Vilafranca del Penedès

El 39è Còmic Barcelona manté el format virtual amb noms com Bryan Lee O’Malley, Santiago Sequeiros i Fermín Solís

Barcelona
OVIDI 4
COL·LECTIU POÈTIC I MUSICAL

“Som els que vam néixer en la democràcia de l’amnèsia i l’oblit”

Barcelona

De bolo en micropobles

BARCELONA

Del Liceu al paradís

BARCELONA

El Sónar torna amb força

barcelona

Un regal conceptual

barcelona

Immersió artística a l’escola de la Font de la Pólvora

Girona

Dausà oferirà 6 concerts a Empúries i ja en té 4 de plens

l’escala