Teatre

teatre. per. a. avui

JORDI BORDES

Una ameba activa, avui

La Beckett, marc d'un cicle de la companyia Obskené, un grup de teatre contemporani que té vinculats uns 60 artistes

É
Obskené impulsa les accions de carrer i les actuacions de gran proximitat amb el públic, perquè rebutja la idea que
el teatre sigui per a una elit

Els agrada definir-se més com a ameba que com a companyia eclèctica. La seva referència és la mirada contemporània, ja sigui a partir de clàssics –com el Fuenteovejuna que aquesta tarda es representa a l'Institut Quatre Cantons del Poblenou– o a partir de peces escrites avui. El grup, creat pels directors Ricard Soler i Mallol i Judith Pujol, i l'actriu Constanza Aguirre, l'integren una seixantena de persones, amb un ampli repartiment d'actors que apareixen en els espectacles en funció de la demanda de cada peça. Per exemple –comenta Soler–, a Este no es un lugar adecuado para morir, d'Albert Boronat, els “faltarien actors per interpretar els de major edat”.

L'esperit de companyia, però, hi és, en la construcció de l'espectacle. Tot i que cadascú tingui ben definit el paper que li pertoca –autoria, dramatúrgia, espai escènic, direcció o interpretació–, l'obra es basteix amb el treball i les aportacions de cadascú, col·lectivament. Des del primer dia. Per això, cal tenir una mentalitat ben oberta per absorbir les diferents especialitats escèniques, per tal de poder garantir la fórmula que permeti explicar la història al públic de la millor manera possible.

I és que l'espectador és un objectiu central en el treball d'Obskené. Per això, proven les accions de carrer i les actuacions de gran proximitat amb el públic, perquè rebutgen la idea que el teatre sigui per a una elit intel·lectual. Obskené treballa des del 2008, principalment en català, tot i que la majoria dels muntatges presents en el cicle de la Sala Beckett siguin en castellà. “És només una casualitat”, raona el director. Soler afirma que eviten fer traduccions si no és recomanable, com en el cas de L'Ogret, una producció amb Factoria Escènica Internacional que els ha servit per definir quin és el tipus d'espectacle familiar que defensen. El text de l'autora Suzanne Lebeau es va traduir del francès al català.

Accent Obskené ha servit per arrencar la temporada a la Sala Beckett, un curs que ja comença amb L'Obrador traslladat al Poblenou. De fet, dues produccions d'Obskené serviran de targeta de presentació de la sala alternativa de Gràcia al nou veïnat. Aquesta tarda, a les set, es representa Fuenteovejuna. Hi ha capacitat per a 200 persones i el preu és de només 3 euros. Toni Casares, director artístic de la Beckett, considera que és preferible presentar-se al Poblenou accedint a un espai totalment integrat al barri. Serà a partir de la setmana que ve que es començaran les sessions de Trossos, dins mateix de l'espai a reformar que serà la nova llar de la Beckett. Obskené va presentar aquest títol en la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega. Malgrat que inicialment era una instal·lació de quatre veles en què el públic assistia a quatre monòlegs de quaranta minuts amb una breu pausa de trobada de públic al centre d'una plaça, ara s'ha fragmentat el muntatge: només caben dues veles a dins de l'antiga cooperativa del Poblenou i, per tant, es preveuen del 26 al 28 històries de fills d'immigrants catalans a l'Argentina i del 4 al 6 d'octubre dues peces de fills d'immigrants catalans a Xile. El cartell inclou altres peces, com ara Redaliz, de Pedro Lipcovich, ja estrenada fugisserament en el marc del Grec; Buenos aires, amb què s'acomiaden oficialment del muntatge que els ha acompanyat tres anys, i una lectura dramatitzada (Más allá del parque/Al otro lado del parque), prevista pel 30 de setembre, que potser acaba prenent forma concreta, com la d'una ameba.

El més antic, el més premiat
El Fuenteovejuna d'Obskené (amb el suggerent subtítol Breve tratado sobre las ovejas domésticas) parteix del clàssic de Lope de Vega, però la dramaturga Anna Maria Ricart hi fa una bona sacsejada. És l'obra més premiada de la companyia: premi al millor espectacle de l'Off del Festival de Teatro Clásico de Almagro 2013; primer premi del Festival Internacional de Teatre de Carrer Noctivagos 2013 i premi a l'actriu Constanza Aguirre en la 15a Mostra de Teatre de Barcelona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.