Cinema Critica

CRÍTICA

À.Q

La incorrecció neix amb la forma

Als anys setanta, una determinada idea de cinema independent implicava la reivindicació del mal gust, dels mals costums i de la realització matussera. Eren els temps en què Russ Meyer mostrava les seves Vixens a cop de zoom i John Waters forjava la provocació fent que el transvestit Divine mengés davant la càmera els excrements d'un gosset. Hi havia un sentiment de provocació que no només es manifestava en la incorrecció política dels seus temes sinó també en la incorrecció formal.

El cinema de Quentin Dupieux –figura de la música electrònica– sembla beure directament d'aquesta relació. Malgrat que alguns sectors de la crítica nord-americana l'hagin batejada com una versió trash de Loca academia de policía, la seva deriva no té res a veure amb la comèdia gruixuda comercial nord-americana. A Dupieux li interessa fer una pel·lícula que funcioni a cop de zoom, que plantegi una trama absurda amb un policia que trafica amb droga amagada dins de ratolins, un home moribund que va d'un costat a l'altre sense acabar de caure mai i un seguit de policies avorrits que acaben descobrint nous ritmes electrònics. El to general pot semblar el d'una poca-soltada en què els límits de l'humor desemboquen en certa tendència cap a l'absurd.

Dupieux aposta per la radicalitat amb personatges extravagants que connecten amb la vella tradició de Meyer, Waters o dels films de Paul Morrissey amb Andy Warhol. Hi ha un desig de ficar-se a l'interior de la follia americana portant-la cap a l'essència, creant una situació d'incomoditat mentre homenatja alguns deixebles de la incorrecció, com ara Marilyn Manson, que abandona els aires gòtics per esdevenir un excèntric adolescent.

Wrong cops
Direcció: Q. Dupieux Intèrprets: Mark Burnham, Eric Judor País: França, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona