Un banquet de cinefília
‘Saint Laurent', de Bertrand Bonello, inaugura aquest divendres la cinquena edició del D'A, el Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona
“Més pel·lícules, més novetats, més premis”: aquests són alguns dels propòsits de Carlos R. Ríos, director del D'A, el Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona que aquest divendres, dia 24, 24 arriba a la seva cinquena edició i que durarà fins al dia 3 de maig.
Segons Ríos, el D'A és “el primer festival de cinema de la temporada a Catalunya, la porta d'entrada, i això fa que no sempre sigui fàcil tenir pel·lícules perquè moltes no estan acabades o esperen projectar-se a d'altres festivals”. Tot i així, els seus objectius continuen sent “molt clars: evolucionar en cada edició per ser un festival pioner i capdavanter”. Els cinemes Aribau Club, el Teatre del CCCB, la Filmoteca de Catalunya i la seu de la SGAE a Catalunya seran els escenaris d'una mostra ambiciosa que s'inaugura divendres amb la pel·lícula Saint Laurent, de Bertrand Bonello, que fa uns anys ja va presentar Casa de tolerancia al D'A. Bonello –que estarà present a l'inauguració– és també el protagonista de la retrospectiva: “al D'A ens agrada revisar l'obra d'autors joves que han començat la seva carrera als anys noranta, i Bonello és un autor molt estimat al Festival de Cannes”. Mia Hansen-Love, una altra cineasta que ha estat present en anteriors edicions del D'A, serà l'encarregada de clausurar la mostra amb Eden.
Segons Ríos, aquesta edició té un “accent molt francès”, tot i que no hi mancaran les pel·lícules asiàtiques i hi haurà també “una bona representació de l'indie americà”. Tornen al D'A les seccions fixes presents ja d'altres anys: Direccions, dedicada a autors ja consolidats del cinema contemporani, i Talents, que proposa pel·lícules de directors amb ments de tres obres en la seva filmografia. Alguns films destacats a Direccions són La chambre bleue, nova incursió com a director de Mathieu Amalric a partir de Georges Simenon; The forbidden room, del director de culte canadenc Guy Maddin; Hill of freedom, del mestre corà Hong Sang-soo; Manglegorn, del nord-americà David gordon Green, amb Al Pacino i Holly Hunter; i The smell of us, del sempre outsider Larry Clark.
Una de les novetats d'aquesta edició és la secció Futurs (Im)possibles, dedicada a la ciència-ficció de baixa intensitat i als futurs distòpics. En aquesta secció s'hi podran veure, per exemple, Under the skin, de Jonathan Glazer, amb Scarlett Johansson, i el western distòpic Young ones, de Jake Paltrow, guanyadora del premi al millor guió al Festival de Sitges.
També és nova la secció Transicions, que programa obres que encara no han arribat a la confirmació definitiva i que vol localitzar noves tendències. Entre d'altres, s'hi podran veure la catalana El camí més llarg per tornar a casa, de Sergi Pérez, i Los exiliados románticos, de Jonás Trueba.
D'altra banda, el D'A homenatjarà també el desaparegut realitzador francès Alain Resnais: “La Filmoteca li dedicarà una retrospectiva completa, i al D'A ens hi hem volgut afegir amb un petit tribut.” El D'A projecta els seus darrers sis films, incloent-hi Aimer, boire et chanter (2014), que es podrà veure a Direccions.
Aspirants a crítics i màrqueting
Una de les principals novetats del D'A 2015 és la convocatòria del primer Campus D'A, una iniciativa conjunta del festival amb l'Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC) que vol proporcionar un espai de formació, pràctica professional i convivència a joves aspirants a crítics. Es tracta d'una experiència pionera a l'Estat espanyol que es basa en projectes similars a Berlín, Rotterdam i Locarno.
Una altra novetat d'aquest D'A és la convocatòria de les Primeres Jornades Professionals sobre Estratègies de Màrqueting de Cinema Independent. Les jornades volen ser un punt de trobada professional entre productors per debatre la distribució i exhibició del cinema independent i les estratègies de màrqueting i comunicació.