Llibres

Amb naturalitat

Bernat Cormand, especialista en temàtica LGTBQ+ en literatura infantil, presenta ‘El cap als núvols’

“Està bé donar una visió positiva; no tot és conflicte en la comunitat LGBTQ+”

Bernat Cormand (Barcelona, 1973) és filòleg, il·lustrador i escriptor. Ha publicat els àlbums infantils El dibuixant d’óssos, El nen perfecte i Els dies feliços, i ha il·lustrat Viatges i flors, de Mercè Rodoreda. És l’actual director de la revista Faristol, de literatura infantil i juvenil. La seva obra literària, periodística i mediadora està centrada a visibilitzar la temàtica LGTBQ+ en la literatura infantil i juvenil.

Presenta la novel·la El cap als núvols, acuradament editada dins la col·lecció L’Altra Tribu. Ell és autor del text i de les poques il·lustracions, a llapis, amb l’elegància i la subtilesa que ja mostrava, per exemple, a l’excel·lent àlbum El nen perfecte.

L’Elies és un nen força feliç, de físic menut. Quan seu a taula per celebrar l’onzè aniversari amb els avis materns i els pares –és fill únic–, s’ha pintat les pestanyes amb el rímel de la mare. La reacció dels quatre adults és natural, sense elogis però, sobretot, sense retrets.

A l’escola de vegades ha patit burles, però té una bona amiga, la Vane, i ha arribat un nen nou, el Tomàs, que li té el cor robat. Al llarg de l’obra veurem com la relació d’amistat i d’amor es va desenvolupant d’una manera, altre cop, natural i agradable.

“M’agrada pensar que aquesta novel·la està dirigida a tothom; no veig la literatura com a eina per a un aprenentatge específic. De tota manera, crec que, tenint en compte que El cap als núvols és de temàtica LGBTQ+, això pot ajudar a visibilitzar altres realitats que s’allunyen del que la gent està acostumada a veure, com és ara un enamorament homosexual als onze anys”, explica Bernat Cormand.

Els colors, el tacte i les il·lustracions del llibre, a més del to del text, són amables. “A través de la literatura o el cinema, es tendeix a explicar històries d’amor homosexual o d’identitat de gènere posant l’accent en el dramatisme, perquè hi ha discriminació, i es vol reflectir aquest context hostil. Però també està bé donar una visió positiva. No tot és conflicte en la comunitat LGBTQ+; també gaudim d’entorns protegits, almenys al nostre país, com el que viu el protagonista a casa i a l’escola, malgrat que puntualment algun company se’n rigui.”

Pel que fa a si mai viurem en una societat sense racisme, masclisme, homofòbia, etcètera, Cormand no és gaire optimista. “No ho crec. Hem de pensar globalment: encara que en alguns països –més desenvolupats– les minories gaudeixin de lleis que els protegeixen de la discriminació, en molts d’altres la comunitat LGBTQ+ està constantment perseguida. En més de setanta països les relacions sexuals entre persones del mateix sexe estan castigades per llei”, conclou l’autor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic