Miró retorna al Japó
Tòquio inaugura la major exposició de Joan Miró en terres nipones, una mostra que exemplifica la influència que va tenir el país del sol ixent en l’obra de l’artista
El Japó va ser un dels primers països que va reconèixer i considerar les obres de Miró
L’exposició Miró somniant amb el Japó va inaugurar-se ahir al Museu d’Art Bunkamura del glamurós barri de Shinjuku de Tòquio amb molta expectació i un ple gairebé absolut en les primeres hores d’obertura al públic. La mostra, que ha aconseguit traslladar més de 140 peces entre pintures, documents i pertinences de l’artista procedents de Barcelona i Mallorca entre d’altres, es podrà veure a la capital fins al 17 d’abril i posteriorment iniciarà una mostra itinerant que viatjarà fins a Nagoya i Toyama, al centre del país, fins a principis del mes de setembre.
El principal atractiu d’aquesta mostra, la més important que s’ha fet mai al Japó sobre aquest artista, és que aquesta és la primera exposició del món que explora a fons el respecte i l’afecte mutus que existien entre Miró i el Japó. Extretes de diferents col·leccions dels Països Catalans, Espanya, Amèrica i el Japó, aquesta exhibició mostra per què el Japó va tenir una gran importància en el geni català en l’àmbit artístic i l’admiració de l’artista per la cultura nipona. També s’hi podran veure obres i materials relacionats amb el país que va comprar l’artista i que actualment només es poden veure a la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca.
El doctor i professor d’història de l’art de la Universitat Autònoma de Barcelona, gran especialista en la història i la cultura japoneses i un dels assessors científics d’aquesta exposició, Ricard Bru i Turull, va explicar a El Punt Avui que feia força anys que treballaven en la possibilitat de fer una gran exposició sobre Miró al Japó, però que no va ser fins al 2018 que el projecte va començar a agafar forma. “Al llarg d’aquests vint anys s’han realitzat noves aportacions i més descobriments, a càrrec d’estudiosos com ara el professor Kenji Matsuda, que han permès entendre més globalment i polièdricament, amb molts matisos, la relació de Miró amb el Japó. Ara era el moment idoni per presentar allò que sabem que ja està recollit i sintetitzat”, subratlla l’expert a aquest diari.
El Japó va ser un dels primers països del món que va reconèixer i considerar les obres de Joan Miró a finals dels anys 30 i ara és considerat un dels grans mestres europeus de la pintura i, amb motiu de la inauguració, molts mitjans de comunicació locals han qualificat l’obra com una de les més importants que es podran visitar aquest any al país del sol ixent. “Miró ha agradat sempre als japonesos perquè el seu art comparteix molts trets amb els quals els japonesos es poden identificar culturalment; potser això també ajuda a entendre per què al Japó hi ha tantes obres de Miró, assegura l’assessor català de l’exposició.
Bru relata que en l’època de joventut de Miró Barcelona vivia de ple la moda del japonisme, un fenomen d’atracció per l’art i la cultura japoneses que va recórrer tot Europa, i al qual l’artista es va acostar “d’una manera molt natural”. “Inicialment es va fixar en allò en què es fixava tothom: les estampes japoneses, però aviat en la seva mirada va traspuar el caràcter de Miró, el qual es va fixar en una sèrie d’aspectes i característiques que el van ajudar a trobar un camí propi i original com a artista”, descriu l’assessor català de la mostra. “La descoberta de l’art japonès des de ben jove li va permetre mirar la seva terra, Mont-roig, amb nous ulls, amb una mirada diferent”, rebla el professor.
L’exposició del Bunkamura presenta molts dels vessants de la cultura japonesa que van atreure el geni català –com ara la cal·ligrafia, el haiku, la tradició ceràmica o l’art popular, entre d’altres–, a més de diverses peces mai exposades fins ara amb d’altres de procedents de col·leccions particulars i de grans col·leccions del Japó i de l’estranger, com per exemple la col·lecció de gravats japonesos del seu amic Enric CristòforRicart.