Llibres

Rússia, Ucraïna i la fam

Erin Litteken recrea a la novel·la ‘La guardiana de records de Kíiv’ la gran fam que es va viure a Ucraïna a inicis de la dècada de 1930 per culpa de Ióssif Stalin

L’actual guerra entre Rússia i Ucraïna no és res de nou. Ióssif Stalin ja va provocar gairebé quatre milions morts de fam a Ucraïna entre el 1932 i el 1933, l’anomenat Holodomor. Caure dos cops amb la mateixa guerra.

La majoria d’estudiosos actuals coincideixen a opinar que aquella fam va ser causada per les polítiques governamentals de la Unió Soviètica sota la dictadura de Stalin i no per causes naturals. L’Holodomor també pot fer referència al genocidi ucraïnès, la qual cosa implicaria una enginyeria social soviètica dirigida a destruir la nació ucraïnesa com a factor polític i com a entitat social. El 28 de novembre del 2006, el Parlament d’Ucraïna va aprovar una proposta de llei segons la qual la fam forçada de l’època soviètica va ser un acte de genocidi contra el poble ucraïnès. Rússia ho nega tot, naturalment.

L’autora nord-americana Erin Litteken ha recreat aquella dura etapa en la novel·la La guardiana de records de Kíiv, traduïda al català per Lola Fígols per a Navona, que també la publica en castellà, traduïda per Rebeca Bouvier.

Inspirada en una realitat molt dura que el món va oblidar i que el govern rus nega, Erin Litteken escriu la història d’una fam provocada per l’home; de fet, per un de sol, Stalin.

El 1929 la Katya té 16 anys, viu envoltada de la família i està enamorada. Quan els activistes de Stalin comencen a arribar a Ucraïna defensant la grandesa de l’agricultura col·lectiva, són només uns quants. Però aviat els veïns comencen a desaparèixer, els que gosen parlar no són vistos mai més. A partir d’aquest moment, cada dia és un futur incert. A més, la resistència té un preu, i, mentre la gana desesperada s’apodera del camp, la supervivència sembla més un somni que una possibilitat. Però, segons Litteken, “fins i tot en els moments més foscos, l’amor continua present”. L’autora fa servir el recurs del diari trobat, perquè, 70 anys després d’aquests fets, una jove vídua descobreix el diari de la seva àvia, que li revelarà secrets de la seva família llargament enterrats.

Litteken, tot i que mostra la cruesa de l’Holodomor, una de les fams més grans de la història d’Europa, orienta la novel·la cap a una reivindicació de l’amor i de la resiliència de l’esperit humà. Quin remei, si repetim els mateixos i greus errors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSIC

L’encanteri ‘pop’ de Lana del Rey triomfa al Primavera Sound

BARCELONA
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt