Música

Crònica

música

Mai més desintegrats!

Els britànics The Cure van triomfar ahir al Palau Sant Jordi amb cançons noves i èxits com ‘Disintegration’

Moltes ganes de veure The Cure, malgrat que la cita fos a dalt de la muntanya de Montjuïc, que per als barcelonins sempre ha estat un repte i una amenaça. Diríem que sobre les runes del gran campament de Can Valero, on es va edificar el Palau Sant Jordi, les cançons fantasmagòriques del grup gòtic de Robert Smith podrien tenir una lectura paral·lela, tot i que sospito que cap dels assistents portava aquestes coordenades al seu subconscient. Al més pur estil britànic i per no perdre’m els teloners –els potents The Twilight Sad, grup escocès de noise rock–, em vaig enfilar pel funicular perquè l’ascensió no fos tan feixuga.

Soc de la mateixa edat que Smith, el vaig seguir fins i tot en la seva incursió efímera com a guitarrista als anys vuitanta amb el grup punk de la singular Siouxsie. Arrelat a l’influent corrent punk, que també va assolar el nostre país, i representant victoriós de la tendència gore i gòtica, les diferents formacions que Smith ha alineat al llarg dels anys han mantingut la fusió entre la comercialitat, en alguns moments esclatants, dins àlbums conceptuals, on poca cosa resulta sobrera.

Amb seixanta anys llargs, Smith està oferint, des de l’inici de la gira a Riga a l’octubre, una mitjana de vint concerts mensuals. La cita arribava a Catalunya, on alguns recordàvem amb nostàlgia la del 2016, llunyana data amb el càstig enmig de la pandèmia. Com tants altres concerts, el del Sant Jordi va començar amb Alone, primera peça d’un intens concert d’aproximadament dues hores i mitja, on vam sentir molts dels himnes decadentistes de discos tan brillants com Disintegration, Wish o el magistral recopilatori dels senzills, Standing on a beach. L’aire sinistre quedava amainat per la boirina darrere del grup i el to cadenciós de les melodies, que Smith canta com si no hagués passat res en aquest gran trajecte. Conserva el grup en metamorfosi i la seva musa des dels anys de l’adolescència, a qui va dedicar alguns dels temes més emblemàtics. Alone, o Endsong, amb la qual van tancar la primera de les tres parts del concert, són noves, però sonen com les cançons de sempre, que ahir es van escenificar: The walk, Friday I’m in love, Prayers for rain, Boys don’t cry, Close to me, Just like heaven i Disintegration, de la qual no puc evitar recordar els versos romànics sobre la vanitat i la traïció: “La boca, els ulls i el cor em sagnen...” La tria demostra el paper fonamental del rock adult, el múscul, idees i trajectòria de veterans com The Cure, i més en concerts memorables, on la desintegració que alguns anuncien esperem que no arribi a produir-se: “Mai vaig dir que em quedaria fins al final.” Ahir sí que ho van fer cap al cel de Montjuïc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’Ideal estrenarà l’exposició ‘Jules Verne 200’ al setembre amb tecnologia d’última generació

Barcelona
cultura

Mariscal presenta el seu càntir “ondulat” per l’Argilà d’Argentona

Argentona
Literatura

‘Callahan’ Ruiz es treu la màscara a ‘Insània’ per a narrar pors i traumes que el turmenten

Girona
lliurament

Albert Jané rep el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Barcelona
Jordi Galli
Escriptor

“El procés d’escriure és un viatge, també, una ruta diferent de la que vam recórrer”

Barcelona

Llibres que desconcerten els llibreters

Barcelona
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA