Cinema

Crítica

cinema

En contra de la cotilla

La directora austríaca Maria Kreutzer ha capgirat la imatge que el cinema va propagar d’Elisabet de Baviera amb les tres pel·lícules ensucrades protagonitzades per Romy Schneider: la jove Sissí que fugia de la cort de Viena a causa de les intrigues, però que tornava domesticada a la gàbia. Aquesta imatge, de fet, ha estat qüestionada per biografies que, a vegades decantant-se cap a la ficció novel·lesca, la presenten com una dona marcada per la desgràcia que no suportava una vida imposada.

Amb la mateixa Schneider encarnant de nou el personatge a la maduresa, Visconti ja va esbossar-ne una altra imatge a Ludwig (1972). En tot cas, amb una Vicky Krieps sensacional, Kreutzer mostra una Elisabet a la quarantena com una rebel amb causa que defuig tant com pot allò que li imposen sense poder evitar estar-hi atrapada: fumar opi és una forma de suportar-ho, però també la devasta i l’anorrea. L’emperador Franz Joseph és un home fastigosament fred que només la vol perquè representi un paper. La cintura d’Elisabet és mesurada cada dia perquè ella ha de mantenir-se com si fos una jove eterna (és així que la pel·lícula ressona de manera punyent en el present) i alhora es converteix en una bulímica com si vomités en contra del que l’encotilla.

L’ambientació d’època és precisa i fins a vegades preciosa, embolcallada amb uns moviments de càmera sinuosos, però hi ha llicències biogràfiques i anacronismes musicals a la manera de la Maria Antonieta de Sofia Coppola. Kreutzer es concedeix llibertat per abordar un personatge que vol ser lliure. És així que aquesta emperadriu, que ens podria resultar tan llunyana, la podem sentir estranyament pròxima.

L’emperadriu rebel
Director: Marie Kreutzer. Intèrprets: Vicky Krieps, Colin Morgan, Florian Teichtmeister
Àustria, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona